Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat had je gedacht?

Met 2.000 pk en 1.700 Nm koppel is de Lotus Evija de krachtigste productieauto ooit. Maar de Evija wil meer zijn dan een rijkeluisspeeltje dat vooral stil en onder doek zal staan in het collectie van een verzamelaar. De hypercar zal zich dus ook dynamisch moeten bewijzen. En waar beter om dat te doen dan op de Nürburgring Nordschleife?

2019_lotus_evija_electric_hypercar_04

Ok, echt origineel is het niet meer. Maar dat maakt de recordpogingen er niet minder spectaculair om. zeker niet nu sub-7 minuten bijna de nieuwe standaard is. Het huidige record voor productie EV’s (heeft er iemand al een productiemodel gezien?) staat op de naam van NIO EP9 met een tijd van 6 min 45 s maar daar denkt Lotus makkelijk onder te kunnen duiken.

Maximumprestaties

Het 70 kWh grote batterijpakket van de Evija is in ieder geval ontworpen om tot 7 minuten maximumprestaties te kunnen leveren. Iets wat zelfs de volbloedracer Volkswagen ID.R niet wist te doen op zijn absolute recordtijd van 6 min 05,336 s. Daar zie je immers dat de ID.R op het einde van zijn recordronde niet meer de topsnelheden haalt van in het begin. Mocht de Evija het record daadwerkelijk kunnen claimen dan bewijst het in ieder geval dat de techniek tegen een stootje kan.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_17

Lotus bouwt maximaal 130 Evija’s. Elk tegen een prijskaartje van om en bij de 2 miljoen euro. Volgens Lotus CEO Phil Popham is dat meer dan oorspronkelijk voorzien. Maar gezien de ontvangst lijkt hem dat cijfer haalbaar. Zeker omdat er intussen al heel wat potentiële klanten zijn overgegaan tot de bevestiging van hun order.