Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Daarmee is een CO2-besparing tot 5 g/km mogelijk. Alle beetjes helpen.

Zoals je wellicht al weet moet iedere (massa)constructeur vanaf volgend jaar op ieder voertuig een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g CO2/km zien te behalen. Per gram extra moet een boete van maar 95 euro extra betaald worden. Het is daarom alle hens aan dek om de gemiddelde uitstoot naar beneden te halen. In tijden wanneer het clientèle een SUV-verslaving heeft opgelopen is dat extra lastig. Zeker wanneer de gemiddelde velgmaat ook nog eens fors is toegenomen. Of de maatregel ook effectief zal worden uitgevoerd weet niemand. Zeker omdat geen enkele constructeur (buiten Tesla) nog maar zicht heeft op het behalen van de strenge doelstelling.

Oplossingen

Maar intussen is het aan de ingenieurs om met oplossingen te komen. Volkswagen introduceert daarom een nieuwe generatie handbak die een CO2-besparing tot 5 g/km mogelijk maakt, afhankelijk van de motor-transmissiecombinatie. De zogeheten debuteert in de nieuwe Passat en wordt vervolgens geïntroduceerd in nagenoeg alle voertuigklassen van de Volkswagen-groep.

MQ281 manual transmission

De MQ281 heeft een koppelbereik van 200 tot 340 Nm, zodat hij Volkswagens huidige transmissievarianten met de interne typeaanduiding MQ250 volledig en MQ350 gedeeltelijk zal vervangen. De transmissie is gebaseerd op een concept met 2,5 aandrijfassen en heeft een maximale spreidingsfactor van 7,89. Dit zorgt enerzijds voor goede prestaties bij het vertrekken – ook bij zware voertuigen met grote wielen – en bevordert anderzijds de zogeheten downspeeding, het (brandstofbesparende) rijden in hoge versnellingen bij lage toerentallen.

1,5 liter olie

Bij de ontwikkeling van de versnellingsbak stond vooral de verhoogde efficiëntie centraal. ‘Daarbij hebben wij vertrouwd op virtuele ontwikkelingsmethoden’, aldus Helmut Göbbels. ‘Daardoor konden wij een volledig nieuw smeersysteem uitwerken. Met verschillende maatregelen met betrekking tot de oliestroom realiseren wij een gelijkmatige en optimale smering van de tandwielen en lagers en heeft de versnellingsbak nog maar 1,5 liter Lifetime-olie nodig’, aldus Göbbels. Om de wrijving nog meer te beperken werd een op de versnellingsbak afgestemd lagerconcept ontwikkeld. Hierbij worden lichter lopende lagers met contactarme dichtingen gebruikt.

Ook de keuze en de verdeling van materialen voor de versnellingsbakbehuizing werden geoptimaliseerd. Met behulp van een andere virtuele ontwikkelingstool konden de ingenieurs de structuur van de behuizing aanzienlijk verstevigen. De nieuwe handbak zou ook voor een beter rijcomfort moeten zorgen door minder hoor- en voelbare trillingen. Zoals tal van transmissies van Volkswagen wordt ook de MQ281 intern geproduceerd. De serieproductie vindt plaats in de fabrieken in Barcelona (Spanje) en Córdoba (Argentinië).