Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Al meer dan 50 jaar gonst het van de geruchten over een Corvette met middenmotor. Maar sinds vandaag is het eindelijk zover. Dit is de nieuwe en achtste generatie Corvette Stingray.

Na de waanzin van de 750 pk sterke C7 Corvette ZR1 gaf Chevrolet zelf al toe dat de ‘Vette met de motor voorin aan het einde van zijn technische capaciteiten zat. Zijn opvolger zou met andere woorden de motor achterin krijgen. Tal van prototypes werden de voorbij drie jaar gespot waarbij vooral de vraag werd gesteld waar Chevrolet de nieuwe Corvette zou positioneren. Als een directe rivaal voor de Ford GT? Als een halo-product boven de standaard Corvette? Of als directe vervanger voor de C7?

2020_corvette_stingray_c8_20

Met een vanafprijs van minder dan 60.000 dollar is het dat laatste geworden, waarmee ook de nieuwe Corvette zijn naam waar maakt van de min of meer betaalbare sportwagen voor Jan Modaal. In ruil krijg je immers niet alleen een sportwagen met middenmotor en afneembaar targadakje. Maar ook nog eentje die maar liefst 490 pk (bij 6.450 tpm) sterk is (495 pk met optioneel Z51 Performance Package), afkomstig van een vernieuwde LT2-versie van de 460 pk sterke 6,2-liter pushrod LT1 V8 van het uitgaand model. Voor het eerst krijgt die ook een droge smering voor een lager zwaartepunt. Over bang for buck gesproken!

2020_corvette_stingray_c8_022020_corvette_stingray_c8_092020_corvette_stingray_c8_22

Toch is er ook ‘minder’ goed nieuws. Want de C8 mag dan wel een extra krachtige motor achterin gekregen hebben, hij is er wel zijn standaard handbak mee verloren. De C8 is met andere woorden enkel beschikbaar met een automaat. Het betreft een nieuwe Tremec 8-trapsautomaat met dubbele koppeling die het vermogen als vanouds enkel naar de achterwielen stuurt. Daarmee sprint de nieuwe ‘Vette (met Z51 pakket) in minder dan 3 s naar de 60 mph (98 km/h). Bijzonder straf. Het moet gezegd zijn.

2020_corvette_stingray_c8_19

2020_corvette_stingray_c8_212020_corvette_stingray_c8_102020_corvette_stingray_c8_032020_corvette_stingray_c8_13

Minstens zo controversieel als het concept en het exterieur is het interieur dat enerzijds erg driver focused is, maar anderzijds ook bol staat van het aantal fysieke knopjes. Niet in het minst op de lange brug op de middentunnel. Best origineel, maar of het ook praktisch is? De toekomst zal het uitwijzen. Qua features en beschikbare techniek kan de C8 wel mee met de beste van de klas.

2020_corvette_stingray_c8_06

2020_corvette_stingray_c8_112020_corvette_stingray_c8_122020_corvette_stingray_c8_07

Het chassis bestaat dan weer uit gegoten aluminium secties (Bedford Six in Chevy-lingo) die de slechts 1.530 kg (droog) zware C8 naar verluidt stijver maakt dan ooit. Ook de ophanging is nieuw met dubbele driehoeken rondom en standaard coilovers. Kies je voor Z51 pakket dan krijg je daar nog eens adaptieve dempers met magnetische vloeistof bij, bovenop grotere remmen, Michelin PS4S banden, eLSD, een aangepaste eindoverbrenging en een sportuitlaat.

2020_corvette_stingray_c8_04

En daarmee maakt ook de nieuwe Corvette zijn naam van prijsbreker in het sportwagensegment waar. Of de nieuwe Corvette ook naar Europa komt is momenteel niet duidelijk. Wel hebben de Amerikanen al gezegd dat er eentje met het stuur aan de rechterkant komt, waardoor een officiële Europese/wereldintroductie aannemelijk lijkt.