Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volkswagen’s kleinste hot hatch krijgt een update. De Polo GTI keert terug met hetzelfde turboblok, maar dan met de looks van de Golf GTI. Al blijft een manuele versnellingsbak ook ditmaal uit.

Na de recente update van de reguliere Polo-productie is nu ook het topmodel aan de beurt, ook al krijgt de kleinste krachtpatser van de GTI-familie eerder verbeteringen dan een volledige herwerking. Zo wil Volkswagen een Duits antwoord formuleren op de Hyundai i20 N en de Ford Fiesta ST.

Klein maar krachtig

Tussen de voorwielen ligt opnieuw het 2,0-liter TSI motorblok, met zo’n 204 pk en 320 Nm koppel. Dat is weliswaar 7 pk meer dan de vorige uitvoering, maar veel verschil is het niet voor een zo tunebaar blok. Bovendien is de Polo GTI enkel te krijgen als automaat, zij het eentje met een dubbele koppeling. De sprint van 0 naar 100 km/u doe je daarmee in 6,5 seconden; even snel als de Fiesta ST-3 en 0,2 seconden sneller dan de i20 N.

Wie voor het ‘Sport Select’-optiepakket kiest, krijgt adaptieve dempers en straffere stabilisatoren op de voor- en achterassen erbovenop. Het pakket verlaagt de GTI met zo’n 1,5 centimeter en geeft hem een licht sportievere houding. Technische snufjes komen in de vorm van Volkswagen’s Travel Assist, die semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Het systeem combineert adaptieve cruisecontrol, lane-assist en andere hulpsystemen om zelfstandig te rijden. Je moet echter wel je handen aan het stuur houden.

Het zit in de familie

Aan de buitenkant zien we een gelijkaardige neus als bij de Golf GTI, met honingraat-structuren. Ook de ‘IQ Light’ lichtstrook doet zijn intrede, zoals we ook bij de ID.3 zien. Tot slot krijgt de achtersteven nieuwe LED achterlichten en een brede bumper.

Aan de binnenkant zien we opnieuw een rood dashboard zoals bij het uitgaande model, samen met een groter infotainmentsysteem en een nieuwe digital cockpit. Een sportstuur en sportzetels met het klassieke ruitjespatroon vervolledigen het geheel.

Prijzen en beschikbaarheden van de Polo GTI zijn nog niet bekend, al mogen we de wagen vanaf 2022 zeker op onze wegen verwachten.

MEER LEZEN:

Officieel: Volkswagen Golf 8 R (2020)

Officieel: Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Officieel: Volkswagen Golf GTI ClubSport (2020)