Het kan snel gaan in België, bij onze vorige boekentip verwezen we nog naar het terrasjesweer en nu is het eerder het moment om knus met een boek in de sofa te duiken. En waarom niet met een gloednieuw en compleet overzicht van ‘the mighty 190‘, de Mercedes-Benz W201?
De tijd dat de 190 met een scheef oog werd bekeken ligt gelukkig alweer achter ons. Ja, de eerste baby-Benz moest initieel wat minachting doorstaan en werd daarna als tweedehandsje vaak geteisterd door foute opsmuk, maar inmiddels is het terecht een gewaardeerde klassieker geworden.
Ontstaan uit de oliecrisis van de jaren ’70, waardoor zuinig omspringen met brandstof plots een verkoopargument werd, moest de 190 Mercedes-Benz naar nieuwe horizonten (en opritten) brengen. Dat het succes van BMW in dit segment Stuttgart de ogen uitstak droeg zeker ook bij tot de beslissing om 2 miljard (!) DM te investeren in de ontwikkeling van een kleine gezinswagen. De 190 moest een echte Benz worden, met alle kwaliteiten en de nodige duurzaamheid waar een wagen uit Stuttgart toen (nog) voor stond.
Multiklepperverhaal
Voeg daar nog het geniaal eenvoudige maar hoogst functionele en aerodynamische ontwerp van Bruno Sacco en leuke gimmicks als de enkelvoudige ruitenwisser – die niettemin de gehele voorruit wist te bestrijken – aan toe en het is niet moeilijk in te zien waarom de 190 – ondanks de stevige vanafprijzen – bijna 1,9 miljoen keer van de productieband liep.
Dit nieuwe boek van James Taylor belicht niet enkel dat interessante ontwikkelingstraject van de 190 maar doorloopt tevens de gehele carrière, van de introductie in december ’82 tot en met het einde van de productie in augustus ’93. Niet enkel de dieseltjes – waaronder de verrassende 2.5 TD met een destijds ongezien 126 dieselpaarden – komen aan bod. Taylor staat uiteraard ook stil bij de sportievere broertjes, de door ons zo geliefde 16v’s. Een fraai ‘multiklepperverhaal’ dat al begon in augustus ’83 met drie snelheidsrecords, op afstanden van respectievelijk 25.000 km, 25.000 mijl en 50.000 km (!).
Jonge Senna
Die laatste afstand werd afgelegd in slechts 201 uur, 39 minuten en 43 seconden… Die sportiviteit werd in ’84 verder benadrukt door die legendarische race onder F1-goden, waar een jonge Ayrton Senna voor het eerst Lauda en Prost verschalkte. De moeite die Mercedes vervolgens stak in het behalen van die felbegeerde DTM-titel (met de ontwikkeling van niet enkel de 16v Evo 1 maar nadien ook een Evo 2) komt uiteraard ook ruimschoots aan bod.
Evenmin te versmaden zijn trouwens de laatste hoofdstukken. Met enerzijds dubieuze buitenlandse kopijen als de Kaengsaeng 88 uit Noord-Korea én koop- en onderhoudsadvies voor het echte spul. Want, na het verslinden van de 175 pagina’s, gaat ook u op zoek willen gaan naar zo’n ‘mighty 190′.
MEER LEZEN: