Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu Affalterbach’s 45-reeks verder is opgeschoven wat betreft prestaties (maar ook prijs), is er meer dan ooit ruimte voor een light-variant onder de noemer 35. Ook voor Mercedes kleinste SUV GLA die daarmee misschien wel een fraai compromis vormt(?).

Maar toegegeven, een ‘sportieve’ SUV, het blijft ietwat vreemd smaken. Ook al is het genre onverminderd populair. Geen wonder dus dat AMG een stukje van de prestatie- en segmentkoek wil meepikken. Qua techniek leunt de GLA bijzonder dicht aan bij de reguliere A-klasse en wat betreft deze 35 is dat niet anders. De kleine SUV krijgt dus de techniek van de A 35. Zijnde een 306 pk sterke tweeliter turbo, gekoppeld aan een eveneens dwarsgeplaatste 8-trapsautomaat met dubbele koppeling en standaard vierwielaandrijving.

2020_mercedes_amg_gla35_test_02

2020_mercedes_amg_gla35_test_132020_mercedes_amg_gla35_test_09

Daarmee knalt de compacte SUV in slechts 5,2 s naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Volwassen prestaties dus. Die bovendien onderstreept worden door een een specifiek uiterlijk met aangepaste bumpers en specifieke velgen (van 19 tot 21 duim) dat mooi het midden houdt tussen dat van de meer ingetogen reguliere modellen en de opgepompte 45(S)-variant.

2020_mercedes_amg_gla35_test_06

Performance-stoelen

Binnenin in het Mercedes business as usual met het vertrouwde MBUX-systeem met dubbele schermen. En ook hier en daar wat mindere plastics, conform aan het relatieve instapniveau in de Mercedes-hiërarchie. Maar gelukkig ook een specifiek AMG-stuurtje dat veel goed maakt. Zowel qua uitzicht als gevoel, net als de optionele performance-stoelen die wat ons een absolute must zijn. Ook al voegen ze minstens 2.710 euro toe aan de al niet onaardige basisprijs van 55.539 euro.

2020_mercedes_amg_gla35_test_12

2020_mercedes_amg_gla35_test_142020_mercedes_amg_gla35_test_15

Samen met de het performante stuurtje, dat gelukkig dun genoeg is op de juiste plaatsen, zorgen ze voor een AMG-light gevoel dat conform is met de intenties van de 35. Vergeet echter niet om de optionele AMG-sneltoetsen toe te voegen aan het stuurtje (ter waarde van 424 euro). Daarmee schakel je vliegensvlug tussen de verschillende rijmodi. Maar ook tussen de settings van de optionele adaptieve dempers en die van de automaat.

Korte kennismaking

Die vergaande instelbaarheid van zowel de aandrijflijn als het chassis heeft zo zijn voor- en nadelen. Althans dat konden we ondervinden op de korte kennismaking nabij het Mercedes-hoofdkantoor in Zaventem. Op een mix van zowel lokale, N- als snelwegen toonde de GLA 35 zich behoorlijk polyvalent. Ook al zouden we de grootste 21-duims velgoptie van ons Patagonië Rode testexemplaar laten voor wat ze is.

2020_mercedes_amg_gla35_test_11

De extra sportieve GLA moet het in de eerste plaats hebben van zijn hogere instap en zitpositie, net als zijn meer drempelvriendelijk koetswerkhoogte, en slaagt erin deze te combineren met een vrij volwassen koetswerkcontrole die we tot over een paar jaar niet geassocieerd zouden hebben met het genre. Niet tegenstaande zal je de dempers bij ons 99% van de tijd op hun meest comfortabele stand laten staan, terwijl het voor de rest al eens schipperen is tussen de vele rijmodi die de boordcomputer rijk is.

2020_mercedes_amg_gla35_test_08

2020_mercedes_amg_gla35_test_042020_mercedes_amg_gla35_test_10

Los daarvan kan de 35 wel verrassen. Zeker wanneer je boordcomputer in de Sport+ knalt toont de compacte SUV zich bijzonder snedig met erg scherpe prestaties en een behoorlijk soundtrack. Of toch voor zover daar nog sprake van kan zijn in wat intussen partikelfiltergevoelige tijden zijn. Maar zijn hoogpotig karakter volledig verbergen lukt evenwel niet.

2020_mercedes_amg_gla35_test_01

Daarvoor zit het zwaartepunt toch net iets te hoog. Zeker in het snellere bochtenwerk met daaropvolgende lastwissels komt de ware SUV-aard van de GLA naar boven. Inherent aan het pakket, zeg maar. En ook wat betreft de DCT nog een kleine opmerking. Deze schakelt over het algemeen vlot op en neer. Maar op commando durf deze al eens eigenzinnig zijn. Vooral nabij het opschakelen tegen de rode zone. Of hoe je het misschien toch beter aan de elektronica zelf overlaat…

2020_mercedes_amg_gla35_test_03

Conclusie

En daarmee laat de GLA 35 toch wat gemengde gevoelens na. Enerzijds presteert de kleine SUV ruimschoots naar behoren. Zeker in zijn specifieke nichesegment dat al bij al weinig directe (premium) concurrentie telt. Maar wie echt op zoek is naar sportieve sensaties raden we toch eerder zijn kleiner broertje A 35 4Matic aan. Deze is niet alleen efficiënter, sneller en bijna 200 kg lichter. Maar ook lager (met een lager zwaartepunt) en laat 3.025 euro extra budget over voor opties zoals het performancemeubilair, of een van de andere leuke/noodzakelijke opties van op de traditioneel lange/uitgebreide optielijst.

MERCEDES-AMG GLA 4Matic (2020)
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 306 pk bij 5.800 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm bij 3.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,41/2,02/1,61 m, LEEGGEWICHT: 1.657 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,2 – 8,8 l/100 km (185 – 200 g CO2/km), BANDEN: 255/35 R21 – Continental ContiSportContact 6, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 5,2 s, VANAFPRIJS: 55.539 euro, SCORE: 3,5/5

MEER LEZEN

Testnotities: Mercedes-AMG A 35 4Matic (2019)

Officieel: Mercedes-AMG GLA 35 4Matic (2019)

Test: Mercedes GLA 45 AMG (2015)