Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Stip 4 augustus alvast aan in je agenda. Want dan zal Gordon Murray, van het gelijknamige designbureau, zijn nieuwste super/hypercar aan pers en publiek voorstellen. Maar voor het zover is geeft de Britse Zuid-Afrikaan ons alvast een voorsmaakje met de finale specificaties van zijn centraal gemonteerde atmosferische Cosworth V12. En die zijn om duimen en vingers bij af te likken.

Zelf refereert Gordon Murray Design (GMD) naar de twaalfcilinder als ‘de meest indrukwekkende V12 voor de straat. Ooit’. Stoere taal die we normaliter gezien meteen verticaal klasseren als goedkope marketingpulp. Maar ditmaal zijn we geneigd zijn makers te geloven. Want de in samenwerking met Cosworth ontwikkelde V12 wordt effectief zo spectaculair als door Murray vooropgesteld.

2020_gordon_murray_t50_v12_engine_01

De uiterst lichte en extreem compacte V12 is nog geen 4,0 liter groot en nauwelijks 178 kg zwaar maar perst er wel een piekvermogen uit van 663 pk bij 11.500 tpm en een maximumkoppel van 467 Nm bij 9.000 tpm. De motor zelf is echter goed voor een toerenlimiet van 12.100 tpm. Een ongezien hoog cijfers voor een auto voor de straat. Laat staan eentje met 12 cilinders. Een testament van Cosworth’s expertise en het gebruik van de meest moderne lichtgewichtmaterialen, processen en technologieën.

https://www.instagram.com/p/CDJunodFRtY/?utm_source=ig_embed

Hoe de motor bij vollast of op maximumtoerental zal klinken houdt GMA voorlopig nog even voor zichzelf. Maar op Instagram geven ze ons alvast een voorsmaakje met een dynorun tot 8.000 tpm. En dat in de wetenschap dat de motor van de minder dan 1 ton wegende bolide nog 4.100 extra toeren te gaan heeft…

Uiteindelijke specificaties ‘Cosworth GMA’:

Type number                            Cosworth GMA

Configuration                           V12 semi-structural

V-angle                                     65°

Capacity                                   3,994 cc

Bore                                          81.5 mm

Stroke                                       63.8 mm

Compression ratio                   14:1

Max power                               663 PS @ 11,500 rpm

Power to weight ratio              672 PS per tonne

Weight to power ratio              150 kg per 100 PS

Max torque                               467 Nm @ 9,000 rpm

Flexibility                                   71% of max torque @ 2,500 rpm

Maximum rpm                          12,100 rpm

Valve train                                Gear driven double overhead camshafts

Inclined axis 4 valves per cylinder – variable valve timing on inlet / exhaust

Induction system                      RAM induction airbox – 4 throttle bodies – Direct Path Induction Sound

Exhaust system                        Inconel and Titanium

Lubrication system                  Dry sump

Cooling system                        Water-cooled – twin aluminium front radiators

Oil cooling system                   Single aluminium rear radiator

Ignition system                         12 individual coils 12-volt

Starter/alternator                     48-volt gear driven integrated starter / generator

Exhaust emission control        4 catalytic convertors with Lambda sensors and secondary air injection

Engine block                            Aluminium alloy

Cylinder heads                         Aluminium alloy

Connection rods                      Titanium

Valves                                       Titanium

Total engine weight                 178 kg

Engine mounting                     Semi-structural-inclined axis shear mounting (IASM)

Power density                          166 PS-per-litre

 

Transmission

Configuration                           Transverse with high-speed bevel gears and spur gear final drive

Speeds                                     6 speeds + reverse: full synchro mesh

Gear change                            Manual H pattern with reverse lock-out

Differential                                Limited slip (Salisbury)

Clutch                                       184 mm diameter – Triple plate carbon silicone and titanium

Drive line                                  Tripod joints and gun drilled drive shafts

Casing                                      Aluminium alloy

Lubrication                               Pumped lubrication

Oil cooling                                Single aluminium alloy radiator

Ratios

First                                    2.833:1

Second                              2.095:1

Third                                   1.577:1

Fourth                                1.226:1

Fifth                                    0.971:1

Sixth                                   0.744:1

Input bevel                        1.688:1

Final drive                          3.176:1

Optional overdrive (6th)    0.595:1

Weight                                      80.5 kg

MEER LEZEN

Gordon Murray geeft extra details over zijn T.50 supercar

MotorSport Magazine Podcast: Gordon Murray

SlowTv: Gordon Murray’s Mk1 Escort