Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vlak voor de 2021-editie, die dit jaar op 21 en 22 augustus wordt gereden, lost Peugeot zijn revolutionaire inzending alvast voor de etmaalrace van 2022 – inclusief een indrukwekkende pilotenparade.

De afgelopen editie van de 24u van Le  Mans stond al in het teken van de terugkeer van de Leeuw, waarbij ook meteen het nieuwe logo van het Franse merk werd voorgesteld. Geteased werd de nieuwe racewagen ook al met enkele foto’s, waar alvast een futuristisch silhouet op te zien was. Na de successen met de 905 en 908 kondigde Peugeot afgelopen week dan eindelijk zijn nieuwste ‘troonopvolger’ officieel aan: de 9X8, die zal uitkomen in de nieuwe Le Mans Hypercar-klasse.

Franse revolutie

Naast een zeer modern design, met de typerende nieuwe lichten die het reguliere Peugeot-gamma ook sieren, is het meest in het oog springende kenmerk ongetwijfeld het gebrek aan achtervleugel. ‘Is die dan verboden volgens het nieuwe reglement?’, horen we jullie al denken? Het antwoord daarop is negatief. De nieuwe regels laten namelijk meer toe op het gebied van aerodynamica, wat de heren technici in Frankrijk aan het denken heeft gezet. Een ware Franse revolutie door een nooit eerder geziene samenwerking tussen de design- en engineering-afdeling van het Franse merk en uiteraard Peugeot Sport zorgde voor een geheel vernieuwende Le Mans bolide zonder achtervleugel, maar mét een sterke merkidentiteit.

De nieuwe naam vormt natuurlijk een voortzetting van eerdere Le Mans prototypes die het merk aan de start bracht. De X in de naam verwijst naar de nieuwe ‘all-wheel drive’ technologie met een hybride aandrijflijn, die tevens de ‘elektrificatie’ van het merk in de autosport benadrukt. Hoewel Peugeot zelf misschien niet actief is in de Formula E, werd voor het nieuwe project wel nauw samengewerkt met de ingenieurs van het DS TECHEETAH team uit hetzelfde moederhuis.

Hybrid4

Zoals origineel gepland zal de nieuwe 9X8 achteraan worden uitgerust met een 2.6l biturbo V6 verbrandingsmotor van Hybrid4-allooi. Die heeft al sinds april de nodige kilometers afgemeaald op de testbank en is goed voor een 680pk (500kW). Als kers op de taart wordt vooraan nog een 200 kW elektromotor geplaatst, die samen met de sequentiële 7-traps versnellingsbak en 900 voltbatterij momenteel nog aan de nodige testen wordt onderworpen. De 9X8 zal in totaal exact 5m lang worden, met een wielbasis van 3,05m en een breedte van om en bij de 2m. Last but not least zal de nieuwe Le Mans racer slechts 1,18m hoog zijn.

Grote namen voor 2022

Officieel zouden we de 9X8 in 2022 aan de start van de 24u van Le Mans moeten zien, al vrezen insiders dat dit wel eens later zou kunnen worden. De eerste echte testkilometers zijn in ieder geval voorzien voor december 2021 met als rijders niemand minder dan Kevin Magnussen (ex-F1), Paul Di Resta (ex-F1, DTM kampioen 2010), Loïc Duval (24u Le Mans winnaar met Audi), Jean-Eric Vergne (ex-F1, tweevoudig Formula E kampioen), James Rossiter (ex-F1, ALMS, Super GT), Mikkel Jensen (LMP3 kampioen) en Gustavo Menezes (LMP2 kampioen en klassewinnaar 24u Le Mans).

Veel zal ook afhangen van het nieuws -heet van de naald!- dat de nieuwe Le Mans Hypercars eveneens aan de start mogen staan in het Amerikaanse Le Mans kampioenschap (IMSA Weathertech Sportscar Championship), met de 24u van Daytona als seizoensopener… Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!