Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Goed nieuws voor een handvol gegoede gegadigden en de autoliefhebber in het algemeen, want Mercedes-AMG zet door met zijn Project One. Een tweezitshypercar met hybride F1-aandrijflijn voor de straat.

De toekomst van de Project One hing lange tijd aan een zijden draadje. De complexiteit van de aandrijflijn van de hybride Mercedes F1 V6 bleek zelfs voor Mercedes’ beste ingenieurs bijna te hoog gegrepen. Vooral het stationair toerental bleek een hindernis met een geschat minimum van 4.000 tpm. Normaal voor een pure racer, iets minder voor een auto voor de straat. Hoe extreem dan ook.

2020_mercedes_amg_project_one_02

Terwijl iedereen er stilaan al vanuit ging dat de Project One een stille dood gestorven was, landde er deze morgen toch goed nieuws uit Affalterbach, thuisbasis van AMG. Want Project One is een belangrijke nieuwe fase ingegaan.

Mercedes-AMG:

“The development of the Mercedes-AMG Project ONE hypercar is entering a new phase, so bringing it ever closer to production standard: several pre-production models are now practising their fast laps at the company’s own proving ground and technology centre at Immendingen.”

Het lijkt er dus op dat de technici er in geslaagd zijn om de moeilijke code van de uiterst complexe aandrijflijn te kraken, en te vertalen naar gebruik voor de straat. Die bewuste aandrijflijn komt rechtstreeks over van Mercedes’ renstal uit de koninginnenklasse, en maakt dus gebruik van een extreem hoogtoerige 1,6-liter 90° turbo V6, gekoppeld aan elektromotor, goed voor een vermogen ‘van meer dan 1.000 pk’, aldus Das Haus.

2020_mercedes_amg_project_one_042020_mercedes_amg_project_one_03

Wanneer de Project One precies in productie gaat is nog niet helemaal duidelijk. Wel dat er niet meer dan 275 van geproduceerd zullen worden en dat ze reeds allemaal besproken zijn. Na het testwerk in Immendingen zal het test- en ontwikkelingsteam richting Nürburgring trekken voor verdere finetuning en ongetwijfeld een gooi naar het ‘Ring-record dat momenteel nog op naam staat van de Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ met een tijd van 6:44.97.

MEER LEZEN

Kort Getest: Mercedes-AMG GLA 35 4Matic

Volume 11: Mercedes-AMG GT Black Series

Test: Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+