Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

DRIVR had tot op heden de viercilinder Cayman nog niet aan de tand gevoeld. De algemene kritiek op het verdwijnen van de zescilinder was niet mals. Maar is deze wel gegrond? Zowel het vermogen als koppel stegen, terwijl de fiscale lasten (in ons land) gevoelig gedaald zijn. We gingen op zoek naar antwoorden aan het stuur van een flitsend Miami blauwe 718 S op de leukere stukken Ardeens asfalt.

Laatste keer dat DRIVR achter het stuur van de Cayman kroop zat er nog een atmosferische zescilinder aan boord. Toen was die flat 6 – dankzij ‘meer betrokkenheid door een beduidend betere soundtrack’ – net een van de hoofdredenen om de concurrentie – een Lotus Evora op die bewuste dag – van zich af te schudden. Kwestie van nog meer druk te leggen op de drukgevoede krachtbron uit de huidige Cayman…

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_03

In 2016 ruilde de basis Cayman zijn atmosferische 2,7-liter flat 6 in voor een geblazen flat 4 van tweeliter. Een trapje hoger op de ladder maakte de Cayman S een soortgelijke evolutie mee, daar kromp de cilinderinhoud van 3,4 naar 2,5-liter en verdwenen er eveneens twee cilinders. Het vermogen nam echter in beide gevallen toe, tot liefst 300 en 350 pk. En ook het koppel liep op tot respectievelijk 380 Nm en 420 Nm.

Niet echt melodieus

Recent werden er dan toch nog atmosferische zescilinders toegevoegd aan het Cayman gamma, de 4,0-liter GT4 (420 pk) en GTS (400 pk). Welke beide eveneens op 420 Nm uitkomen, zij het bij een flink hoger toerental (pas bij 5000 t/m). Toch een voordeel voor de turbogeblazen varianten?

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_05

Vanaf het omdraaien van de sleutel wordt men inderdaad meteen gewaar dat er geen zescilinder meer achter de bestuurder schuilt. Met de sportuitlaat actief wordt de stem wel meteen sportief verheven, maar echt melodieus klinkt het niet. De geblazen boxer maakt daarentegen wel meteen vaart, dankzij die 420 Nm die al bij 2.100 toeren klaarstaat. We kunnen dus niet meer spreken van een koppelcurve maar wel van een tafelberg.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_08

De PDK met 7 versnellingen kan zodoende bliksemsnel opschakelen en gaat bijvoorbeeld al naar 4 de bij amper een goede 40 km/u. Combineer dit met de ‘coasting functie’, waarbij de PDK neutraal inschakelt om de wagen te laten glijden, en dan snap je waarom het verbruik meestal maximaal 8 liter per 100 kilometer bedroeg tijdens onze test. Enkel bij fors sportief gebruik was er een sprongetje in verbruik richting een goede 10 liter per 100 kilometer.

Verbluffend efficiënt

Wanneer het gaspedaal richting het tapijt gaat, reageert de PDK echter bliksemsnel om enkele versnellingen lager te schakelen en de Cayman richting horizon te katapulteren. De dikke sloffen achteraan schuifelen dan zelfs even op zoek naar grip. 4,2 s naar 100 km/u – voor de S met PDK en Sport Chrono-pakket – is dan ook ongelooflijk. Vijftien jaar geleden moest je voor dit niveau van prestaties een 911 Turbo kopen, vandaag de dag volstaat al het tweede instapmodel van het sportwagengamma.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_02

Maar de Cayman is niet zozeer gericht op snel rechtuit knallen. De genialiteit van dit model schuilt hem in de bochten, dankzij het natuurlijk evenwicht van de middenmotor en een geniaal stuur. De directheid van het stuur is immers uitzonderlijk, meteen vanaf de nulstand reageert de voortrein bliksemsnel en met veel gevoel op de gegeven instructies. Het, in dit geval, met alcantara beklede sportstuur – uit de 918 – valt bovendien perfect in de hand en maakt niet de fout van karikaturaal sportief uit de hoek te komen, door te klein of te dik te zijn.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_06

Enig smet op het blazoen is misschien het gemak waarmee het glooiend landschap en de dennenbomen voorbij trekken. Mijn 26 jaar oude 968 ClubSport was meegekomen als scherprechter en dan valt op dat het vroeger véél meer werken was om bochten met snelheid te verslinden. Dat geeft meer zweet maar ook meer voldoening als resultaat. De PDK is hierbij natuurlijk de ‘schuldige’. We zijn dan ook benieuwd of een Cayman met handbak nog dichter bij de perfecte DRIVR gaat aansluiten. Jammerlijk genoeg is de basis Cayman sinds kort echter niet langer te bestellen met een handbak.

Daily DRIVR

Die duivels efficiënte PDK mag dan wel beleving wegnemen, deze voegt wel gebruiksgemak en dus ook dagelijkse bruikbaarheid toe. Filerijden – de meest beoefende vorm van rijden in ons land in de tijd voor Covid-19 – wordt er een ontspannende avondwandeling door. Nog opvallender is echter het comfort dat deze rasechte sportwagen weet te bieden. Ondanks het verbluffend dynamisch potentieel en de 20-duims velgen die onder ons exemplaar staken, werden we zelfs op de mindere stroken van het Ardense asfalt niet door elkaar geschud. Allemaal te danken aan actieve systemen zoals PASM en PADM. 25 jaar evolutie wordt hierbij nogmaals geïllustreerd door de ClubSport, die op dezelfde erbarmelijke stroken asfalt zat te stuiteren.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_04

Ook de kofferruimte van de Cayman weet te verbazen met een totaal van 422 liter, zijnde 272 liter achteraan en 150 liter vooraan. De ruimte achterin wordt bovendien niet warm tijdens het rijden, wat we daarentegen wel eens durven vaststellen bij andere sportwagens met centraal geplaatste motor en een uitlaat die onder de kofferruimte loopt. De koffer vooraan is bovendien erg diep, en daardoor perfect geschikt voor een krat drank.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_09

Top tip, het leven aan boord kan nog aangenamer worden gemaakt door cruise control aan te vinken op de optielijst – opmerkelijk dat dit niet standaard is bij een wagen van dit kaliber – en door de kuipstoelen achterwege te laten. Deze laatste zijn schitterend bij sportief gebruik maar naar ons gevoel te radicaal in alle andere situaties. Ze zorgen er bovendien voor dat elegant in- en uitstappen geen optie is.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_10

Louter cosmetisch zouden we eveneens opteren voor Miami blauw (weliswaar een optie goede 2.500 euro), een frivole kleur die echter snel weet te wennen en erg positieve reacties oplevert. Voorts zijn ook de bi-xenonkoplampen (met Porsche Dynamic Light System oftewel PDLS) en de getinte achterlichten een aanbeveling waard.

Viercilindergeluid

De slotsom is finaal erg positief voor deze viercilinder Cayman. Een bijna perfecte sportwagen, die zowel hard van leer kan trekken als comfortabel kan ‘coasten’. Voor liefhebbers van ouderwets rijplezier, zoals wij, zou een handbak de betrokkenheid verhogen en zou de Cayman zomaar een maximale score kunnen binnenhalen.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_11

Het viercilindergeluid is daarentegen slechts een kleine smet op het blazoen. Dit is geen wagen waarbij je met raam open gaat cruisen om te genieten van de omgeving en het geluid. Dit is een sportwagen die je dagelijks kan gebruiken en in het weekend over de betere stuurmanswegen kan jagen.

2020_porsche_718_cayman_s_tuned_test_07

Op dergelijke momenten sta je niet stil bij het geluid maar ben je aan de volgende apex aan het denken terwijl je handen het alcantara stuurwiel stevig omhelzen. Met deze gedachte én het verschil in prijs en fiscale lasten in het achterhoofd, zouden we misschien zelfs de Cayman boven de ongenaakbare 911 durven te plaatsen. Van een compliment gesproken.

Disclaimer: Deze 718 Cayman S staat te koop bij Porsche Specialist Van Beurden in Turnhout.

Porsche 718 Cayman S PDK (2017)
MOTOR: viercilinder boxer, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 2.497 cc, MAX. VERMOGEN: 350 pk (bij 6.500 tpm), MAX. KOPPEL: 420 Nm (tussen 2.100 – 4.500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,38/1,80/1,30 m, GEWICHT: 1.430 kg (EU), VERSNELLINGEN: 7, automaat, AANDRIJVING: achterwielen, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,8 l/100 km (200 g CO2/km) (NEDC),TOPSNELHEID: 285 km/u, 0-100 KM/H: 4,2 s, VANAFPRIJS: 74.451 euro (PDK), SCORE: 4,5/5

MEER LEZEN

[Best of DRIVR] Getest: Porsche Boxster Spyder (981)

Langeduurtest: Porsche 968 ClubSport

In Memoriam: Hans Mezger