Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nog voor de Polestar 1 goed en wel vertrokken is, onthult het zustermerk van Volvo al een tweede model: de toepasselijk genaamde maar vooral volelektrische Polestar 2.

Om te bewijzen dat de scheiding der machten wel degelijk van tel is bij Geely, gaat Volvo niet naar Genève maar Polestar wel. En toch acht het nieuwbakken elektromerk het nodig om zijn tweede telg al een week eerder wereldkundig te maken, via de livestream hieronder die om 13u demarreert:

Verwacht daarin te ontdekken hoe nummer 2 er gaat uitzien (allicht zoals de Volvo 40.2 ontwerpstudie), hoeveel vermogen die heeft (vermoedelijk wel 400 pk), hoe ver die op een laadbeurt geraakt (de schattingen spreken over zeker 450 km), welke technologie die aan boord heeft (Google Assistant en de bijhorende human-machine interface is een goede kanshebber) en natuurlijk hoeveel de Polestar 2 gaat kosten (via de verplichte aboservice?).

UPDATE:

polestar 2

Design

Blij dat onze voorspellingen er niet ver langs zaten. De Volvo 40.2 ontwerpstudie diende inderdaad als designinspiratie, maar zowel de voor- als de achterpartij zijn een stuk agressiever geworden. Meer Polestar dus, met een opvallende grille en doorlopend lichtcluster op de kofferklep. En dan is er nog de binnenkant, die pas echt hoge ogen gooit met zijn coole combinatie van innoverende vegan-materialen en een rechtopstaand 11-inch scherm naar het voorbeeld van Tesla.

Techniek

Onder de kap, of beter: op de assen, zitten twee elektromotoren die elk 150 kW en 300 Nm produceren. Samen goed voor een systeemvermogen van 300 kW oftewel 409 pk en 600 Nm. Met een accupakket van 78 kWu geraakt de Polestar 2 volgens de WLTP-meting 500 kilometer ver. Over laadtijden werd er nog niets gezegd tijdens de presentatie, enkel dat de accu’s ingekapseld zijn om de structurele stijfheid én de crasheigenschappen van de crossover te verbeteren.

Connectiviteit

Zoals voorspeld gaat Google een centrale rol spelen in de nieuwe Polestar. Het infotainmentsysteem draait namelijk op Android, waardoor de Google Assistant en alle andere Playstore-applicaties beschikbaar worden. Apple-gebruikers zouden daar trouwens geen nare effecten van mogen ondervinden, temeer omdat je smartphone meteen je autosleutel is en de startknop in de stoel van de bestuurder verwerkt zit. Helemaal contactloos dus, maar toch veilig aldus CEO Thomas Ingelath.

Prijzen

Anders dan gesuggereerd gaat de Polestar 2 gewoon te koop zijn, initieel op 9 markten waaronder België. De productie gaat in februari 2020 van start, allicht in Gent waar alle CMA-auto’s tot nader order gebouwd worden. De prijsvork schippert tussen 39.990 euro voor een niet nader gespecificeerd instapmodel en 59.900 euro voor de 78 kWu-versie met een Plus-pakket. Dat laatste voegt onder andere een panoramisch dak toe en slimme pixel-LED koplampen die ‘s avonds altijd op groot licht mogen staan. Tot slot is er ook nog een Performance Pack beschikbaar met Öhlins-dempers, Brembo-remmen en unieke 20-duimers.