Ook in Sant’Agata Bolognese hebben ze nu een hybride. Ongeveer dan toch.
Want de Lamborghini Sián, vernoemd naar het Bolognese woord voor lichtflits of bliksem, innoveert met een uniek hybridesysteem dat gebruik maakt van een heuse supercondensator die tussen het vuurschot en de motor zit. Goed voor de gewichtsbalans en de prestaties. Het systeem is in staat om in bijzonder korte tijd te laden en te ontladen en is vooral ook licht en compact.
De elektromotor bevindt zich dan weer rechtstreeks op de gerobotiseerde 7-bak waardoor de Sián volgens Lamborghini alle voordelen van de elektronische ondersteuning weet te combineren met de emoties van zijn klassiek en vooral atmosferische veelcilinder.
De supercondensator produceert nauwelijks 34 pk extra maar, gecombineerd met de atmosferische en 785 pk sterke 6,5-liter V12 van de Aventador SVJ, maakt het van de Sián de meest krachtige en snelste Lambo ooit. Nul tot honderd? Minder dan 2,8 s. Topsnelheid? Ruim 350 km/h. ‘Al zijn het vooral de tussenacceleraties waarin de Sián zich zal onderscheiden van voorgaande Lamborghini’s met een V12 achterin’, aldus Lamborghini.
Niet toevallig voegt het er aan toe dat gelijkaardige systemen hun weg zullen vinden naar een pak toekomstige modellen. Kwestie van hun atmosferische veelcilinders, en dus karakter, te weten behouden. Maar tegelijk ook hun efficiëntie en prestaties verder aan te scherpen.
Toch zal het vooral het uiterlijk van de Sián zijn dat over de tongen gaan. Het model is immers zo uitgesproken en over the top dat zelfs een standaard Aventador en nogal gewoontjes doet uitzien. Al zijn we het intussen wel gewoon dat speciale en gelimiteerde Lambo’s extreem extrovert zijn. En dat is bij deze Sián niet anders. De Italianen bouwen slechts 63 exemplaren en die zijn naar verluidt reeds allemaal besproken.