Op het aanstaande autosalon van Tokio stelt Toyota zijn tweede generatie Mirai voor. De waterstofauto wil nu ook met zijn design verleiden en innoveert met een 30% grotere actieradius.
De door waterstof aangedreven Toyota Mirai was bij zijn introductie in 2014 ’s werelds eerste waterstofauto in serieproductie. Met een actieradius van 500 km benaderde de FCEV auto’s met een klassieke verbrandingsmotor, waardoor Toyota, ondanks een beperkte tankinfrastructuur, toch nog wereldwijd ruim 10.000 exemplaren van de Mirai aan de man/vrouw bracht. Veelal ging daarbij om bedrijven die hun groene mentaliteit op een bijzondere wijze in de kijker wouden zetten. Maar ook particulieren vielen voor de unieke eigenschappen van de Mirai.
Op de Tokyo Motor Show stelt Toyota nu de tweede generatie Mirai voor. Deze verandert het geweer van schouder en gooit het concept danig om. De Mirai is niet langer een ietwat lompe vierdeurs, maar een sexy sedan met de aandrijving op de achterwielen. Dankzij innovaties in zowel het brandstofcelsysteem, als de implementatie van grotere en meer efficiënte waterstoftanks, mikken de Japanners nu op een autonomie van 650 km.
Yoshikazu Tanaka, Chief Engineer van de nieuwe Toyota Mirai:
“We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden. Een auto met een aantrekkelijk design dat emotie oproept. Bovendien een auto met de prestaties en rijdynamiek die de bestuurder doen glimlachen. Ik wil dat klanten de Mirai niet alleen kopen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar omdat het simpelweg een zeer aantrekkelijke auto is, ongeacht de Fuel Cell. We gaan de nieuwe Mirai verder ontwikkelen met die gedachte in het achterhoofd. Tegelijkertijd hopen we dat de Toyota Mirai een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof.”
De nieuwe Mirai maakt gebruik van Toyota’s modulaire voertuigplatform (TNGA, Toyota New Global Architecture) dat we kennen van een pak nieuwe Toyota’s en Lexussen. Het platform, dat van meet af aan ontworpen is voor brandstofceltechnologie, zorgt voor extra koetswerkstijfheid en een lager zwaartepunt. Het exemplaar vanop de Tokyo Motor Show is gespoten in een diepblauwe kleur, staat op flinke 20-duimers en biedt nu plaats aan vijf inzittenden, waar dat er bij de eerste generatie slechts vier waren. De nieuwe Mirai zal vanaf het eerste kwartaal van 2021 gecommercialiseerd worden.