Het hoofdstuk McLaren ‘Ultimate Series’ krijgt er opnieuw een hoofdstuk bij. Ditmaal eentje die het moet stellen zonder dak of ruiten en wordt aangedreven door en 815 pk sterke twin-turbo V8.
Het is geleden van de Speedtail dat McLaren nog eens een model toevoegde aan het illustere lijstje met Ultimate Series modellen. Dat bestaat tot op heden uit de P1, P1 GTR, Senna, Senna GTR, Speedtail en nu dus ook Elva. De Elva – geïnspireerd op het Franse elle va – legt de link met de open McLaren-Elva circuitracers uit de jaren ’60 en is de lichtste (moderne) McLaren ooit dankzij uitvoerig gebruik van carbon – al heeft McLaren nog geen rijklaar (droog)gewicht gecommuniceerd.
De open tweezitter wordt zoals alle andere McLarens van de 21e eeuw aangedreven door een centraal achterin geplaatste twin-turbo V8 die er in dit geval 815 pk uitperst en de Elva in minder dan 3 s naar de honderd katapulteert. De tweehonderd passeer je zelfs in nauwelijks 6,7 s. Even snel als bijvoorbeeld de 1.200 pk sterke Bugatti Veyron Super Sport.
In tegenstelling tot enkele andere McLarens uit de huidige line-up krijgt de Elva wel de hulp van McLaren’s hydraulisch gelinkte ophanging die prestaties en comfort afhankelijk van de gekozen rijmodus optimaliseert en uiteraard een hydraulische stuurservo voor optimale stuurfeedback. Zijn remmen deelt de Elva dan weer met die van de Senna. Maar dankzij het gebruik van titanium zuigers heeft McLaren alsnog 1 kg onafgeveerd gewicht van het geheel weten schaven.
Om het ontbreken van de klassieke voorruit te counteren zijn de ingenieurs dan weer met het Active Air Management System (AAMS) op de proppen gekomen. Een aerofeature die de lucht boven die inzittenden stuwt en die McLaren een wereldprimeur noemt, maar dat we op zich kennen van andere open tweezitters zoals de Renault Sport Spider, Dallara Stradale en recenter nog Ferrari SP1 en SP2.
McLaren Special Operations zal slechts 399 exemplaren van de Elva bouwen. Elk met een prijskaartje van minstens 1.425.000 pond, plus lokale taksen en eventuele opties.
LEES MEER