Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
AYxoXe8UEs4

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. In het het geval van Lotus begin jaren ’90 was dat de M100 Elan. Lotus’ eerste (en voorlopig enige) voorwielaangedreven model. Hoe zit het bijna 30 jaar later?

Om dat uit te zoeken nam Davide Cironi een mechanisch puntgaaf exemplaar mee op sleeptouw door zijn lokale omgeving/speelterrein van de Abruzzen. Ook hij was immers benieuwd naar wat de licht controversiële Elan te bieden had en heeft. Het is immers uitzonderlijk dat een sportwagenspecialist een voorwielaandrijver ontwikkelt. Zeker als je weet dat Mazda net iets eerder met zijn MK 1 MX-5 op de proppen was gekomen. Een auto die zonder gêne de mosterd gehaald heeft bij onder andere de originele Elan. Vandaar misschien ook dat de M100 zo’n kleine schandvlek was op Lotus’ blazoen. Voor de rest van Cironi’s bevindingen verwijzingen we graag door naar de video, inclusief ondertitels.

MEER LEZEN

Officieel: Lotus Evija (2020)

Column: Waarom Lotus het nieuwe Porsche kan worden

Lotus gaat fors investeren in Hethel