Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel de nieuwe Golf GTI zijn opwachting al virtueel heeft gemaakt, zwaait Volkswagen de oude nog even uit met een TCR-variant die 290 pk sterk is en wel 260 km/u snel.

Dat de Golf 8 opnieuw een GTI, GTD, GTE, R en zelfs als TCR-variant gaat krijgen, is ondertussen alweer oud nieuws. Opvallend daarbij is niet dat de basis-GTI voortaan 245 paarden krijgt en de R wel 334 pk dankzij hybride-ondersteuning, maar wel dat er opnieuw een TCR-variant komt. Niet meer als afzwaaimodel zoals dat vandaag nog even het geval is, maar als een volwaardig onderdeel van het uitdeinende sportgamma. Hoog tijd dus om de nieuwe afkorting eens op Belgische bodem te testen.

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_03

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_132019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_19

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_112019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_06

Een Golf GTI TCR, wat is dat voor een beestje?

In één langgerekte zin: een potige Golf 7 van minimaal 40.945 euro die zowel met drie als met vijf deuren te hebben is, dankzij een gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling in 5,6 seconden naar de 100 sprint en de link met de Touring Car Racing-formule moet onderstrepen met extra spoilerwerk, een speciale koetswerkbestickering (een optie van 550 euro) en herziene sportstoelen met een aparte bekleding uit microvezel en alcantara. Kortom: een feestmodel dat de voorwielaangedreven GTI met bijna zoveel paarden zegent als de uitgaande R-versie, die nog steeds als topper van het sportieve Golf-gamma aanzien wordt.

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_01

Wacht eens even: was er al eerder zo geen GTI met 290 pk?

Jein. Vlak voor de facelift van de Golf 7, ergens midden 2017, lanceerde Wolfsburg de GTI Clubsport. Een special die officieel 265 pk had, maar dankzij een overboostfunctie vanaf derde versnelling toch 290 pk produceerde gedurende 10 seconden. Na chiptuning genereert de TCR nu permanent 290 pk (45 meer dan de GTI Performance) en 380 Nm (10 koppelmomenten extra), bijgestaan door een elektronisch gestuurde maar mechanisch werkende sper tussen de voorwielen. Twee extra waterkoelers van de Golf R zorgen dat de boel niet gaat overkoken, terwijl de TCR standaard op zwarte 18-duimers rolt.

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_122019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_16

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_20

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_102019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_17

Verder nog wijzigingen ten opzichte van de GTI Performance?

Wie dik 40.000 euro welletjes vindt voor een Golf, die heeft zowat alle verschillen met de GTI Performance gehad. Opteer evenwel voor de 19-duimsvelgen en Volkswagen verplicht je om de elektronisch instelbare dempers (DDC) in pakket erbij te nemen. Een duidelijke indicatie dat de TCR-versie redelijk stug is afgeveerd en op Belgische betonbanen best in standje ‘Comfort’ gereden kan worden. Zo geconfigureerd kan de TCR nog net voor een dagelijkse auto doorgaan, maar wel eentje die harder gromt en feller pruttelt dan zijn stalgenoten – ook wordt het merendeel van dat timbre duidelijk door de speakers in de cabine gegenereerd.

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_07

Een gevalletje van blaffende honden bijten niet, of heeft de zaak toch meer omhanden?

Hoewel de TCR 30 kilogram zwaarder is dan de gewone GTI, voelt hij toch gretiger en zelfs wat lichtvoetiger aan. Het eerste gaat op konto van het grotere vermogen, het andere is een gevolg van het sperdifferentieel dat het zaakje prima onder controle houdt. Sterker nog: de voorwielaangedreven TCR accelereert even snel naar de 100 als de Golf R (in 5,6 seconden), maar dan iets dramatischer.

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_14

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_182019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_21

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_022019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_08

Toch predikt de TCR-versie eerder stabiliteit dan speelsheid, tenminste op de openbare weg. Circuituitjes behoren evenzeer tot de mogelijkheden (zoals de lancering op Portimao aantoonde), mede dankzij grotere remmen die de extra snelheid prima aankunnen. Alleen spijtig dat de TCR enkel met een automaat te hebben is, vermits we nog altijd liever zelf schakelen dan de nochtans fijne DSG-bak zijn ding te laten doen. Het sperdiff is ook niet zo agressief of heiligmakend als je zou verwachten, maar wel goed dat het er standaard op zit.

2019_volkswagen_golf_gti_tcr_dsg_04

Conclusie?

Wie in de Golf 7 GTI TCR een marketingoefening ziet om de verkoop van het uitgaande model nog even aan te zwengelen, die slaat de bal niet zo ver mis. Toch heeft de TCR-variant net genoeg onderscheidende elementen aan boord om zich van de standaard GTI te distanciëren, ook al had een afscheidsmodel van ons best nog iets extremer gemogen. Denk aan dik 300 pk, een stel plakkerige sloffen en een halve rolkooi in de plaats van een achterbank om de link met de TCR-cup helemaal te leggen. Maar wacht eens even: die variant bestond natuurlijk al met de gelimiteerde Clubsport S-versie uit 2017, die wat ons betreft altijd het neusje van de Golf 7-zalm zal blijven. En bij uitbreiding misschien wel van de hele Golf GTI-saga tot nog toe.

VOLKSWAGEN Golf GTI TCR (2019)
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine CILINDERINHOUD: 1984 cc, MAX. VERMOGEN: 290 pk (bij 5.00 tpm), MAX. KOPPEL: 380 Nm (bij 1.950 tpm), AFMETINGEN: L/B/H: 4,26/1,79/1,44 m, GEWICHT: 1.310 kg, VERSNELLINGEN: 7, dubbele koppelingsautomaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,7 l/100 km volgens gecorreleerde NEDC (151 g CO2/km), BANDEN: 235/35 R19, TOPSNELHEID: 260 km/u, 0-100 KM/H: 5,9 s, VANAFPRIJS: 40.945 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN

Drieluik: VW lanceert Golf GTI, GTD en GTE (2020)

ShootOut: Seat Leon Cupra 280 vs. Volkswagen Golf GTI Performance

FotoSpecial: VW Golf I GTI vs. Seiko Giugiaro