München lanceert een heleboel nieuwigheden die bovenal inzetten op een verdere elektrificatie van het gamma.
Zoals het facelifts betaamt herken je de opgefriste modellen uiteraard ook aan hun nieuwe bumpers en (kop)lampen. In het geval van de 5-reeks en 6-reeks Gran Turismo zijn dat nieuwe en fijnere LED-units met daarbovenop nog eens optionele matrix- en laserunits voor het ultieme lichtschouwspel.
Daarnaast vinden we ook hertekende bumpers in lijn met de aanstaande puur elektrische varianten van onder andere de X3, trapezoïdale uitlaatmonden, een viertal nieuwe koetswerkkleuren, velgendesigns (van 18- tot 20-duims) en de 7e generatie van BMW’s iDrive-infotainmentsysteem, met onder andere een optionele geïntegreerde dashcam en verder verfijnde actieve en passieve rijhulpsystemen. Nieuw is dat de optionele vierwielsturing nu ook beschikbaar is op de plug-in hybridemodellen.
Wat betreft de beschikbare motorisaties zien we de toevoeging van de M550i xDrive sedan. Deze vult het gat op tussen de plug-in hybride 545e en M5 en krijgt een 530 pk sterke gedowntunede versie van diens bi-turbo 4,4-liter V8. Daardoor ziet de line-up er als volgt uit: 520i (Touring), 530i (xDrive) (Touring), 540i (xDrive) (Touring), 530e (xDrive) Sedan, 530e (xDrive) Touring, 545e xDrive Sedan (vanaf 11/2020) en aan de dieselzijde 520d (xDrive)(Touring), 530d (xDrive)(Touring) en 540d xDrive(Touring).
De vernieuwde 6-reeks Gran Turismo erft het leeuwendeel van die updates, maar stelt het nog steeds zonder plug-in hybrideversies. Al worden alle motoren, net als bij de opgefriste 5-reeks, wel voorzien van een mildhybridesetup. Daardoor ziet zijn line-up er als volgt uit: 630i GT, 640i (xDrive) GT, 620d GT, 630d (xDrive) GT en 640d xDrive GT.
Tot slot introduceert BMW ook de gefacelifte X2, inclusief vernieuwde xDrive25e. Een plug-in hybride met een puur elektrisch rijbereik tot 57 km (WLTP). Deze combineert een geturbochargede driecilinder die de voorwielen aandrijft met een 95 p sterke elektromotor op de achteras. Goed voor een systeemvermogen van 220 pk bij een opgegeven verbruik van 1,9 l/100 km (WLTP). Daarmee sprint de fiscaal interessante PHEV in slechts 6,8 s naar 100 km/h.
MEER LEZEN
Gereden: BMW 330i, 330e en 330d. Welke kiezen?