De Golf GTI is een monument dat sinds de vijfde generatie weer aanknoopt bij zijn speelsere beginjaren. Kan deze nieuwste telg die lijn doortrekken om naast alledaagse bruikbaarheid ook rijplezier voor liefhebbers te bieden? We trokken 1.000 kilometer lang op onderzoek uit, van supermarkt tot superleuk Ardeens asfalt.
Met een Golf GTI vertrekken bij D’Ieteren in Kortenberg, het doet onvermijdelijk altijd denken aan die nacht van 21 op 22 september 1985. De gevreesde bende van Nijvel ging toen -geheel ongevraagd uiteraard- ook aan de haal met een GTI vanop dezelfde locatie. Twee conclusies laten zich daaruit afleiden: allereerst dat de bende zijn kunde wou etaleren door onder de neus van Securitas een GTI te ontvreemden, en anderzijds dat een GTI voor haast alles inzetbaar is.
Houyet – Bouillon
Om de dynamische capaciteiten van de nieuwste GTI te analyseren, trokken we naar het gebied tussen Houyet en Bouillon. Een streek die we -na de eerste én tweede DRIVR-rit- goed kennen en die zich als ideaal speelterrein aandient om enkele cruciale aspecten te testen. Zo is de mix van krappe en snelle bochten ideaal om de limieten -met name van een voorwieltrekker- te ontdekken. De soms bijna gênante staat van het asfalt legt op zijn beurt de filtering -of gebrek eraan- bloot. Doe dat alles een goede 200 kilometer lang en je weet ook meteen of de remmen opgewassen zijn tegen hun taak en of het verbruik bij sportief gebruik wel een beetje meevalt. Veel -maar gelukkig aangenaam- werk voor de boeg dus.
VAQ-diff
Spoiler alert, de nieuwe Golf GTI maakt indruk. Allereerst door de feedback en de directheid van het stuur. Behendig en (te) licht sturend in de stad, wordt de weerstand op snelheid gelukkig mooi zwaarder. De hoge mate van directheid zorgt er tevens voor dat je deze GTI met grote nauwkeurigheid naar de apex kan sturen, zodat je steevast hunkert naar de volgende bocht. Deze snelle Golf laat daarbij zelden zijn limieten merken, want pas als je echt aandringt begint de GTI zachtjes over zijn vooras te schuiven. Het is enkel op zo’n momenten, van te snel insturen of te zwaar remmen voor het insturen, dat het FWD-karakter onvermijdelijk doorschemert. Want zelfs bij het accelereren uit een bocht laat de vooras zich niet uit zijn lood slaan door de nochtans forse 370 Nm aan koppel. Dankjewel, VAQ-sperdifferentieel.
Massa’s vertrouwen
Scoort de vooras en de stuurinrichting al boven verwachting, dan is het de ophanging die ons echt met verstomming slaat. Zoals hierboven al werd aangehaald durft de staat van het asfalt al eens tegenvallen in het zuidwesten van ons land. Radicale sportwagens worden er doorgaans springerig en onrustig van, terwijl de inhoud van je maag op een wasmachine begint te lijken. Niets van dat in deze Golf GTI, die een perfect compromis vertoont tussen koetswerkstabiliteit en comfortabele demping. Oneffenheden worden haast geheel weggewerkt terwijl de ophanging nooit slap aanvoelt noch het koetswerk aan het rollen laat gaat. Wat een verschil met de beenharde GLA AMG 45S die we onlangs reden.
Nee, deze GTI is een verbluffend geheel dat op dit soort wegen massa’s vertrouwen geeft en net aanzet om het tempo verder op te voeren. Ook de reminstallatie draagt bij tot dat gevoel, want voor een standaard GTI is er verrassend veel bijtkracht en uithoudingsvermogen. De specificaties, met dikke geventileerde schijven van 340 mm voor en 310 mm achter, liegen er dan ook niet om.
Punch van de tweeliter
Wij waren onderweg met de DSG met zeven versnellingen, de handbak is immers (voorlopig?) nog niet leverbaar in België. An sich een fijne metgezel voor dagelijkse ritten, maar bij sportief gebruik begin je echter toch te verlangen naar een handbak – en dat niet alleen uit nostalgische overwegingen. Deze GTI heeft immers maar één sportieve setting, zijnde ‘Sport’ – ook voor de versnellingsbak. En die laat bij echt sportief gebruik toch nog te wensen over door weinig alert te reageren.
Dat kan je deels counteren door de peddels achter het stuur te gebruiken en zelf enkele trapjes terug te schakelen voor scherpe bochten. Echter, zelfs in deze stand ‘Sport’ wordt de keuze voor een lage versnelling te snel ‘overruled’ door de opdringerige baksoftware. Kon je dat vroeger nog omzeilen door de pook in de manuele stand te zetten (zijwaarts op +/-), dan kan dat vandaag niet meer met de minimalistische schakelaar op de middentunnel. In een heuvelachtig gebied met een opeenvolging van scherpe bochten zit je daardoor tot vervelens toe het automatisch opschakelen van de DSG te counteren via de peddels. Geef ons dus maar een pook en drie pedalen om de volledige controle te behouden.
Wanneer je dan toch de juiste versnelling hebt gevonden is de punch van de 2-liter turbobenzine best indrukwekkend. Zelfs vanaf erg lage toeren, amper 1.600 omwentelingen, staat er al 370 Nm paraat. Daarna gaat de motor romig in crescendo tot 245 pk bij 5.000 toeren. Een mens vraagt zich af waarom nog meer vermogen in godsnaam nodig zou zijn, zeker als het gewicht nog enigszins beperkt blijft. Want niet alleen de cijfers op papier zijn stevig (6,2s naar 100km/u en een top van 250 km/u), ook in de praktijk blijft er nauwelijks iets te wensen over. Daarenboven heeft deze 2-liter turbo nog een bijkomende troefkaart in handen: gemiddeld genomen bleef het verbruik beperkt tot een erg redelijke 7 liter per 100 kilometer. Zelfs bij intensief gebruik wordt dat niet veel meer dan 9 liter, terwijl rustige en lange trajecten met een mix tussen snel- en gewestwegen het verbruik zelfs tot 6,1 liter doen zakken.
Rond de kerktoren
Bij dagdagelijks gebruik scoort de GTI niet alleen met zijn relatieve mussendorst, maar ook met zijn handige basiskenmerken: een absolute maximalisatie van de ruimte die een lengte van 4,28 m bij een breedte van 1,8 m kan genereren. Het fraai meubilair, uiteraard voorzien van kenmerkende Schotse ruit, biedt meer dan voldoende ruimte voor 4 à 5 volwassen personen. De koffer, met een inhoud van 380 liter, volstaat eveneens voor kleine gezinnen. Bij constante snelheden, tot circa 100 kilometer per uur, heerst er zelfs een opmerkelijke rust aan boord. Met een minimum aan motorlawaai, rol- en windgeluiden, zodat de kleinste passagiers achterin heerlijk kunnen dutten. Op de snelweg is het verhaal echter minder rooskleurig. Zelfs in de stand ‘Eco’ blijft daar het uitlaatgeluid iets te nadrukkelijk aanwezig. Leuk bij sportief gebruik, maar bij reguliere verplaatsingen gaat het toch storen.
Bijna alleen maar lof aldus voor deze nieuwste GTI? Bijna, want we moeten toch nog een klein kantje aanstippen. Een manco die geheel betrekking op de digitale interface, trouwens. De Golf VIII zei immers definitief vaarwel aan alle analoge instrumenten en het merendeel van de fysieke knoppen op de middenconsole. Het zorgde er onder andere voor dat we pas na een week ontdekten dat deze Golf ook stoelverwarming heeft en deed ons meermaals langs de kant van de weg belanden op zoek naar functies voor klimaatregeling, multimedia en metadata (zoals gemiddeld verbruik). Daar de ‘voice command’ evenmin op punt staat, heb je in het begin zeker een co-piloot nodig. Of hoe vooruitgang soms ook achteruitgang kan betekenen.
Conclusie
Deze achtste incarnatie van de Golf GTI is bijna de perfecte wagen voor een ‘one car garage’. Enerzijds is het een handige C-segmenter die aan alle dagdagelijkse noden voldoet en de bestuurder en zijn passagiers uiterst comfortabel en zelfs relatief zuinig op hun bestemming brengt. Anderzijds is het tevens een snelle en best scherp sturende hot hatch. Eentje die ook op de meest uitdagende stukken asfalt niet snel teleur stelt, zeker niet als je de schakelpeddels achter het stuur gebruikt of -nog beter- voor de (Duitse?) versie met handbak gaat. De enige reden waarom deze GTI niet met een maximale score aan de haal gaat, is de digitale interface die uitblinkt in gebruiksongemak.
VOLKSWAGEN Golf VIII GTI DSG (2020)
MOTOR: vier-in-lijn turbo, CILINDERINHOUD: 1.984 cc, MAX. VERMOGEN: 245 pk (bij 5.000 tpm), MAX. KOPPEL: 370 Nm (Vanaf 1.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,29/1,79/1,48 m, LEEGGEWICHT: 1.388 kg, VERSNELLING: 7-traps, DSG, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPHANGING: MacPherson/multilink, BANDEN: 225/45 R17 vooraan, 225/45 R17 achteraan, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,5 / 7,4 l/100 km (149 g / 167 g CO2/km) (NEDC / WLTP), TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 6,2 s, VANAFPRIJS: 40.340 euro, Score: 4,5/5
MEER LEZEN:
DRIVR-video: VW Golf GTI Clubsport S