Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De recent gelanceerde Milano Junior gaf ons al een eerste voorteken. Alfa Romeo’s chief designer Alejandro Mesonero-Romanos maakt het nieuws nu ook officieel: de offset kenteken positie verdwijnt op de toekomstige productiemodellen.

Wegens een aanpassing in de homologatie eisen, wordt het offset kenteken als te gevaarlijk beschouwd voor voetgangers. De offset plaat was vooral typerend voor Alfa Romeo, daar het de driehoekige Scudetto grille vrijwaarde van obstructie.

Die traditie begon in 1955 met de Giulietta Spider, en eindigt nu dus bij de huidige modellenlijn van de Giulia, Tonale en Stelvio. Toekomstige (lees elektrische) versies van de Giulia en de Stelvio zullen dus met een centrale kentekenhouder ontworpen worden. Misschien lijkt het geen onoverkomelijk issue voor de meesten, maar de doorwinterde Alfisti zullen wellicht niet tevreden zijn.

Het maakt alleszins wel dat de toekomstige Alfa’s weer een stapje dichter zetten in de richting van de eenheidsworst die het dagdagelijkse verkeer vormt. Vermits de toekomst bij Alfa uitsluitend elektrisch is, zal de Scudetto grille voortaan geen functie meer hebben als luchthapper, en dus in de toekomst een gesloten design krijgen.

Volgens Mesonero-Romanos is er geen reden tot paniek. De designs van de nieuwe Giulia en Stelvio zijn zo goed als compleet, en ze zijn niets minder dan fantastisch. “They are fantastic. It’s what people would expect from a Giulia in terms of sportiness, with a super-cool coupe – and I don’t tell you anything else now.” We kijken uit naar 2026.