Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Porsche 911 moet wel één van de meest iconische designs uit de autogeschiedenis zijn. Al sinds 1964 probeert Stuttgart trouw te blijven aan de basiselementen die de typerende vorm van de 911 bepalen. Het is geen simpele taak om dezelfde ruwe vorm te blijven moderniseren, en niet alle versies zijn daar bij gevolg even goed in geslaagd.

In de jaren ’70 en ’80 rolde de opvolger (model 930) van de oer-911 uit de fabrieken, met de iconische 930 Turbo “widowmaker” als kers op de taart. De brede wielkasten en de prominente achterspoiler stretchte het potentieel van de 911-look naar dat van een gespierd postermodel. De opvolger -de 964- had een groot gat te vullen, en sloeg daar design-gewijs niet helemaal in. De poging om de dikke bumpers van de 930 beter in het geheel te integreren, leidde tot een onbalans in de organische vorm die de 911 nét zo kenmerkend had gemaakt.

Op de kop toe stevende Zuffenhausen begin jaren ’90 op een financiële ondergang af. De aandacht (en het budget) werd verschoven naar de ontwikkeling van een vierdeurs sportscoupé, terwijl de nieuwe 911 op een relatieve snoepcent moest ontwikkeld worden. Geen gemakkelijke taak, want state-of-the art machines zoals de Honda NSX kwamen op het terrein van de 911 spelen. In plaats van vuur met vuur te bestrijden, werd besloten de nieuwe 911 naast al dat nieuw sportwagen geweld te positioneren.

De 993 deed waar de 964 niet helemaal in slaagde: een integratie van een moderne look, zonder daarbij de organische look te scanderen. Een groot deel van de saus werd daarvoor gehaald bij het design van de 959. De vlakker liggende koplampen en achterlichten in een doorlopend geheel, lijken één op één van de 959 geleend. De brede wielkasten lopen op een subtiele en vloeiende wijze over in het organisch design van het koetswerk.

De 993 was geen showstopper, en stelde het grote publiek zelfs teleur na al dat grotesk spoilergeweld van de jaren ’70 en ’80. Toch was de 993 de eerste Porsche 911 in de evolutie van het model, dat de originele designelementen op een bijna feilloze manier wist te verbinden met een moderne look. Na de 993 werd terug meer afstand genomen van het originele concept van de 911, waardoor het simplistisch en tijdloze design van de 993 een iconische status heeft bereikt.