Spa-Francorchamps poogt bezoekers in de toekomst (eindelijk) meer in de watten te leggen, maar daarvoor zullen heilige kruisjes/torens moeten sneuvelen.
Terwijl de toekomst van de F1 op Spa-Francorchamps na 2025 erg onzeker lijkt, zeker aangezien men in Spa afkerig staat ten opzichte van een beurtrol met Zandvoort, wordt er niettemin verder gebouwd aan de toekomst. Het circuit dat zichzelf al talloze keren heruitvond, met als meest ingrijpende aanpassing de stap van 14km lange, supersnelle maar gevaarlijke stratenomloop tot -nog steeds spannende- 7km lange piste in 1979 (met dank aan Jacky Ickx). Maar ook het verdwijnen van de oude ‘Busstop-chicane’ in 2007 -tezamen met de komst van de nieuwe pitstraat en -gebouwen- was een belangrijk moment net zozeer als de aanpak van de omgeving van La Source tot en met de Raidillon -ter waarde van 80 miljoen euro- in 2022. Waarbij we vaarwel moesten zeggen aan het kenmerkend wit huisje bovenop de heuvel, maar in de plaats wel een grote tribune met zicht voor duizenden op de meest iconische bocht ter wereld kregen.
De komende tijd (tot 2027) gaan de werkzaamheden verder, dit keer met het oog op de beleving rond het circuit. Allereerst met een mooie ontvangstruimte aan de toegang ‘Ster’ van het circuit. Om meteen een wat grootsere en professionelere indruk te geven. Gevolgd door de bouw van een voetgangersbrug die van daaruit bezoekers vervolgens tot de paddock zal leiden. Daar zal ook de Uniroyal-toren in 2026 vervangen worden door een moderne toren van vier verdiepingen met ontvangstruimtes, inclusief een panoramisch terras dat plaats biedt aan 450 gasten en een nieuw podium. In de paddock zal er tevens, op korte termijn, naast ‘Arbre qui tue’, een permanente shop komen alsook een nieuw toiletgebouw, medisch centrum en doucheruimte.
Aan de buitenzijde van de Raidillon, de plek van het oude douanekantoor -voor de Eerste Wereldoorlog was dit de grens met Pruisen-, zullen de twee historische gebouwen worden gerestaureerd en komt er een park met picknickplaats. Ook de camping aan de achterkant van het circuit zou eindelijk een update krijgen. Tot slot zou de rallycrosszone, minder dan 10 jaar oud, kunnen verdwijnen indien er geen nieuwe bestemming voor wordt gevonden.