SaveTheManuals, GreenOverTan, MakeGreenGreatAgain. Het zijn social media-begrippen die vast een belletje doen rinkelen. En het lijkt wel of ze dat ook bij BMW niet is ontgaan. Want speciaal voor de handgeschakelde (lancerings)configuratie van dé Z4 voor DRIVRs is de roadster met handbakpakket er in mat groen met beige interieur. Meer hype dan substantie of toch een serieuze rijdersauto? We zochten het uit.
Wie anno 2025 op zoek is naar een sportieve roadster komt al gauw van een kale reis thuis. Want los van de evergreen MX-5 is het roadsterveld door tanende interesse en oplopende ontwikkelingskosten vrijwel gedecimeerd, waardoor er zeker in het meer betaalbare segment nauwelijks nog opties overblijven. Wil je een handbak? Dan ben je er al helemaal aan voor de moeite. Of toch voor zij die hem gecombineerd willen zien met drie pedalen en dus een handbak. En zelfs de MX-5 heeft noodgedwongen gas moeten terugnemen vanwege de Europese uitstootgemiddeldes waardoor intussen enkel nog de 130 pk sterke 1.5 in het gamma zit.
Liefhebbers van het betere roei- en cabriowerk zitten dus in slechte papieren. Tot voor kort was de derde generatie Z4 er zowel voor de geblazen 2- als 3-liter enkel met 8-trapsautomaat (teruggeschroefde instapper daargelaten). Een perfect te verantwoorden keuze gezien het karakter (en formaat) van de G29 Z4. Al was het maar omdat de automaat zowel de prestaties als het verbruik – en dus CO2-uitstoot – flatteert.
Niemand die met andere woorden had durven voorspellen dat BMW op het einde van zijn carrière nog een nicheversie met handbak zou durven lanceren. Ook al had Toyota het hen eerder al voorgedaan met een manuele variant van het zustermodel van de Z4, de Supra. De hardware was nu eenmaal aanwezig in de Beierse magazijnen. Maar het effectief ook doen? Mwoa.
Schakellui rijden
Groot was de verbazing dus toen net dat afgelopen jaar gebeurde met de lancering van de Z4 M40i met Handschalter-pakket. Zoals de nomenclatuur al weggeeft is de manuele zesbak enkel beschikbaar op de intussen roemruchte 3-liter twin-scroll turbo B58 zes-in-lijn die net als voorheen 340 pk sterk is en al zijn piekkoppel van 500 Nm bij 1.600 tpm produceert. Je rijdt de Z4 met andere woorden nog steeds zo schakellui als je zelf wilt. Maar het bewijst nog maar de enorme flexibiliteit van de moderne zescilinder.
Die zescilinder zorgt ondanks zijn geblazen karakter voor een erg traditionele BMW-setup met motor voorin, handbak en mechanische sper ertussen en de aandrijving op de achterwielen. Zaken die we tot niet eens zo lang geleden als evident beschouwden maar intussen erg zeldzaam zijn geworden. En daar zit het publiek dat dit soort auto’s nieuw koopt en kan kopen, zeker voor iets tussen.
Blijft de vraag, is deze zelfverklaarde ‘summum Z4’ ook effectief de moeite? BMW heeft naar eigen zeggen flink wat moeite gedaan om het geheel naar een hoger niveau te tillen. Zo heeft het extra aandacht geschonken aan het schakelmechanisme en de overbrenging – immers altijd al een zwak bij BMW geweest. En is er een specifieke afstelling voor de ophanging met nieuwe bussen, verstevigde bevestigen van de voorste anti-rolbar, specifieke hulpveren voor beide assen, software voor de adaptieve dempers, tractiecontrole en ESP. Tot slot pakt de Handschalter ook uit met nieuwe velgen die voor het eerst een maatje verschillen voor- en achteraan. Of 19 en 20 duims om precies te zijn.
Nog geen Honda
Het klinkt als de extra peper die de G29 absoluut kan gebruiken. Tot op heden had de 1640 kg zware tweezitter immers maar een lauwe indruk nagelaten. De versie met handbak zet slechts 15 kg minder op de schaal maar het mentale effect van de handbak is er niet minder om. Het voelt zelfs eventjes wennen om het klassieke korte pookje naast het moderne dashboard te zien. De pookactie is ondanks het vele werk nog steeds niet bepaald op Honda-niveau maar voelt naar BMW-normen wel erg correct aan. Denk aan korte en precieze slagen zonder evenwel verlost te zijn van het rubberige gevoel dat de meeste BMW’s jammer genoeg zo typeert.
Gekoppeld aan de B58 levert dat een opvallende combinatie op. De geblazen benzinemotor is immers zo krachtig doorheen zijn quasi volledige toerengebied dat je in feite nauwelijks hoeft te schakelen om vooruitgang te boeken. Gelukkig zit het piekvermogen nog steeds helemaal bovenin (tussen 5.000 en 6.500 tpm om precies te zijn). Om dat ten volle te exploiteren kan je desgewenst terugschakelen met de hulp van de standaard rev-matching functie. Of je kan deze ook uitschakelen via de ‘Sport Individual’-setting. Qua settings houdt deze Z4 het overigens gelukkig vrij bescheiden. En dankzij de handige interface met nog steeds heel wat fysieke knoppen wissel je in een oogwenk tussen de vele functies. Al hadden sneltoetsen zoals bij de echte M-modellen op zich wel handig geweest.
De vele functies hebben uiteraard effect op het rijgedrag van de Z4 maar misschien ook minder dan je hopen of verwachten zou. In sé heb je er ook maar twee nodig. Eén met de meest comfortabele stand en één met de meest ‘optimale’/sportieve stand voor de motor en het ESP. De demping kan dan weer in geen enkele van de standen overtuigen. Net als het stuurgevoel dat ongeacht de gekozen setting schittert door totale afwezigheid. Een oud zeer van zowat alle moderne BMW’s en iets dat met de toevoeging van de handbak uiteraard niet miraculeus is opgelost.
Conclusie
Kortom, ook met handbak is deze Z4 niet meteen het wapen dat je op een zonnige zondagmorgen uit de garage haalt voor een gepeperd ritje op de lokale B-wegen. Daarvoor ontbreekt er finesse in het chassis, tactiliteit in de bedieningsorganen en is er een te grote voetafdruk met te veel massa. Wat is hij dan wel? Een verdomd fijne daily voor wie zich het schakelwerk niet ontziet, inclusief typische BMW-gebruiksvriendelijkheid dankzij de nog steeds uitgekiende en gebruiksvriendelijke iDrive, met daarbovenop voldoende opbergruimte (naar roadsternormen) en een stille cabine met de nodige snufjes voor comfortabel gebruik in alle omstandigheden.
BMW Z4 M40i Handschalter (G29)
MOTOR: zes-in-lijn, twin-scroll turbo benzine, CILINDERINHOUD: 2.998 cc, AANDRIJVING: RWD, VERMOGEN: 340 pk (bij 5.000-6.500 opm): KOPPEL: 500 Nm (bij 1.600-5.000 opm), OVERBRENGING: 6-bak, manueel, GEWICHT: 1.625 kg, ACCELERATIE: (0-100 km/h): 4,6 s, TOPSNELHEID: 250 km/h, VELGMAAT: 255/35 R19 voor, 275/35 R20 achteraan, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,7 l/100km (195-197 g CO2/km) , TANKINHOUD: 52 liter, VANAFPRIJS: 69.550 euro, SCORE: 4/5