Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een van de ‘moderne’ comfortitems die we toch weleens durven te missen in een oldtimer is een goede airco. Recent zijn er echter handige oplossingen opgedoken als alternatief voor de installatie van een zwaar en gecompliceerd origineel aircosysteem, zoals het Electrocooler elektrische airconditioningsysteem voor luchtgekoelde elfjes van 1974 tot 1989.

Een van de kenmerken van klassiekers die we net zo sterk appreciëren is het lichtrijk interieur en het goed zicht rondom. Met dunne A, B en C-stijlen en grote glasoppervlakten, baadt het interieur van een oldtimer veelal in het licht. Nadeel daarvan is uiteraard dat de zon ook vrij spel heeft. En wanneer gebruik je een plezierauto vooral? Juist… Het durft bijgevolg weleens onaangenaam warm te worden in een klassieke wagen. Bij lage snelheden geen probleem, want er is ARKO oftewel ‘Alle Ramen Kunnen Open’ (bij oude tweedeursjes klappen vaak de achterste ruitjes zelfs open). Op snelheid en bij langere afstanden is het echter veelal met weemoed terugdenken aan de comfortabele daily en diens krachtige moderne airco, die met één enkele vingerbeweging de temperatuur laat zakken naar 21,5 graden of nee, maak dat maar 21 graden voor de linkerzijde en 22 voor de rechterzijde bijvoorbeeld…

Airconditioning in wagens is niet iets dat nieuw is. Ook Porsche biedt het bijvoorbeeld al meer dan een halve eeuw aan en met name in de VS werd het snel een populaire optie. In Europa was het toch echt wel wachten tot het midden van de jaren ’90 tot het courant werd. Ook daarna hield Porsche het nog wel een tijdje als betalende optie. Een 986 Boxster zonder airco tegenkomen is dus niet eens zo gek.

Het ‘retrofitten’ van een airco was dus altijd al mogelijk geweest, maar zo’n origineel systeem is best wel complex. Een alternatief dat we de laatste jaren zien opduiken is dan ook een kleine elektrische airco. Electrocooler is bijvoorbeeld zo’n systeem voor klassieke G-type elfjes van ’74 tot en met ’89. Niet toevallig een tijdperk van wagens die haast allen zonder airco werden geleverd maar niettemin uitnodigen tot lange roadtrips waarop extra comfort welgekomen is. Het modern systeem belooft slechts 14kg te wegen en makkelijk te installeren -en ook weer te verwijderen- te zijn met plaatsing in de kofferbak.

Goedkoop is het evenwel niet. Het systeem met enkele condensor (geschikt voor temperaturen tot 35 °C en een lage luchtvochtigheid) komt reeds op 4.089 pond oftewel zo’n 4.500 euro zonder btw. Terwijl een upgrade van de dynamo tevens een aanrader is.

Zie: Electrocooler