Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Nooit meer” klonk het anno 2009 “zou Peugeot nog een Grand Tourisme injection maken”. Na decennia van kwispelende GTI’s is de tijd volgens marketingdirecteur Christian Stein rijp voor een premium imago dat ondertussen met de verrassend capabele RCZ is ingezet. En toch staat er vandaag weer een 308 met dat mythische acroniem in de brochures die – zo voegt De Leeuw er onmiddellijk aan toe – meer ‘GT’ is dan ‘i’. Waar hebben we dat nog gehoord…

shootoutpeugeotvsalfa1

Alfa hanteert geen drieletterwoord maar een klavertjevier om sportieve Romeo’s te onderscheiden. En ook die badge is terug van weggeweest; collega Pieter Fret mocht de MiTo QV al tegen zijn klasgenoten zetten, terwijl Pieter Ameye een eerste indruk van deze Giulietta QV noteerde. Beide houden het op gewillige voorwieltrekkers die zich net onder de klasseleiders positioneren, alsof het vierde klavertje is weggelaten voor potentiële GTA-versies (die er voorlopig niet komen). Bedenk daarbij dat zowel de Peugeot 308GTi als de Alfa Romeo Giulietta QV enkel als vijfdeurs te hebben zijn, en ze lijken wel geboren om met elkaar te duelleren – ook al produceert de Italiaanse 1750TBi 35 paarden meer dan de 200pk sterke 1.6THP.

shootoutpeugeotvsalfa3shootoutpeugeotvsalfa4

shootoutpeugeotvsalfa5shootoutpeugeotvsalfa2

De QV is de enige van het Giulietta-gamma om aanspraak te maken op de geblazen 1750 van de 159. De rest stelt het met lichtere veertienhonderds (al dan niet voorzien van de pientere MultiAir-techniek), en dat voel je; waar de kleintjes gewillig om de tacho zwieren, is de geblazen 1750 vooral een koppelblok dat 500 toeren voor de begrenzer opgeeft. En dat heeft niet alleen gevolgen voor de beleving, maar ook voor de krachten die op de voortrein inwerken. Krachten die Pieter² terecht als ‘een handvol’ omschrijft; een beetje koppelstuur geeft immers charme, maar troppo een stijve nek. Al moet gezegd dat vooral de Dynamic-stand van de nog altijd niet memoriseerbare DNA-knop eronder lijdt; in Normal gebeurt de krachtontplooing serener, is het gaspedaal eerlijker en het stuur minder zwaar – maar de overboost ook gedesactiveerd… Waar is die mechanische Q2-sper als je ze nodig hebt?

shootoutpeugeotvsalfa6

Dat zo’n sper met beperkte slip geen sine qua non is voor een krachtige voorwielaandrijver, bewijst de 308GTi. De in het ESP verwerkte tractiecontrole doet zijn werk namelijk zo subtiel dat er zelfs bij winterweer nauwelijks sprake is van wielspin – laat staan koppelstuur. Toegegeven: de met BMW ontwikkelde 1.6THP produceert niet alleen 35pk maar ook 65Nm minder, wat de vertaalslag naar het wegdek iets eenvoudiger maakt. Maar ondanks de seconde die de Peugeot aan de lichten prijsgeeft (7,7 versus 6,8), voelen beide in dagelijks verkeer quasi gelijk snel, mede door het grotere bereik van het RCZ-blok dat tot 7.000t/m doordraait. Ook muzikaal heeft de Peugeot een nootje voor dankzij de zogenaamde Sound System Technology (in essentie een vibrerend membraan aan de inlaat) terwijl de ooit zo sonore Alfa zich met een anonieme turbobrom tevreden stelt.

shootoutpeugeotvsalfa7

En toch geeft de Giulietta zich niet zomaar gewonnen. Met name zijn lage bouwwijze en sportieve rijhouding komen prima van pas op een bochtig parcours, evenals het directe stuur en de inherente grip van het C-Evo-platform. Niet dat het de GTi aan adhesie ontbreekt, maar zijn hoge zit en camionette-achtige pedalen nodigen minder uit tot hooliganisme. Net als het uiterlijk dat weinig verschilt van de 308 Féline waarmee deze GTi zijn uitrusting deelt. Bovendien is het Peugeot-stuur relatief licht wat de gripgrens van de plakkerige Continentals niet transparanter maakt. Meteen de reden waarom de nieuwe 508 weer een ouderwetse servopomp krijgt, ondanks de paar extra grammen CO2 die daarmee gepaard gaan. Premiumambities mon derrière, Peugeot gaat weer voor rijdynamiek.

shootoutpeugeotvsalfa8

Tegen alle verwachtingen in is het dus de 308 die onze voorkeur wegdraagt. De Giulietta QV mag dan nog als een plank op de weg liggen, hij stuurt minder vinnig als de 170pk-versie en krijgt zijn vermogen niet zuiver aan de grond. De 308 GTi vertoont meer rol- en duikneigingen, maar is ondanks zijn maatje meer lichtvoetiger dan de neuszware Alfa. En dat geeft blijk van een gedegen chassis in de beste Franse traditie. Of dat evenwel betekent dat de 308 een GTi-badge verdient, is een ander paar mouwen; in ons boek staan die letters nog altijd gelijk met Renaults RS-initialen of Citroëns net opgericht R(acing) divisie, maar daarvoor mist deze 308 cachet; visueel drama waar de Giulietta met zijn (spijtig genoeg op alle versies verkrijgbare) QV-pakket in uitblinkt, maar eveneens een rauwer kantje dat hem nog duidelijker van de zeldzame 175 pk-versie onderscheidt. De beslissing van Peugeot UK om deze 308 niet als Gti maar als GT aan te bieden, is dan ook de enige juiste – ook al is De Leeuw van Sochaux goed op weg om zich weer een weg naar onze harten te banen. Welkom terug.

shootoutpeugeotvsalfa9

PEUGEOT 308 GTI

Plus Min
+ Goede allrounder – …maar geen GTi

ALFA ROMEO GIULIETTA QV

Plus Min
+ Juweel van een hatchback – De 1.4 MultiAir 170 is homogener

Weggecijferd

Peugeot 308 GTI
Alfa Giulietta QV
Motor 1.6 4-in-lijn turbo 1.7 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 200 pk 235 pk
Koppel 275 Nm 340 Nm
Gewicht 1474 kg 1320 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,7 s 6,8 s
Topsnelheid 237 km/h 242 km/h
Gem. normverbruik 6,9 l/100 km 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km 177 g/km
Prijs 26.680 euro 29.990 euro
Fiscale PK 9 9

Verdict

Peugeot 308 GTI 7 op 10
Alfa Romeo Giulietta QV 7 op 10