Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wijzerplaten van kilometer- en toerentellers durven al eens verkeerde indrukken te geven. Een kilometerteller die doorgaat tot 260 km/u terwijl het blok er al bij 210 de brui aan geeft, het komt wel vaker voor. Maar de toerenteller van deze Audi RS5 Cabrio begint pas te redlinen vanaf 8.500 tpm. En het goeie nieuws is: er is geen millimeter van gelogen.

2013_audi_rs5_cabrio_22

Het kloppend hart van de RS5? De klassiek atmosferische 4.2 V8 FSI die in ongewijzigde vorm wordt overgeheveld uit de RS5 Coupé en RS4 Avant. Dat betekent 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 tpm (en 90% van dat koppel blijft beschikbaar tussen 3.000 en 8.000 tpm) en 450 pk bij een tektonische 8.250 tpm. In tijden waarin zelfs de hoogtoerige 4.0 atmo van de BMW M3 plaats zal moeten ruimen voor een toegeknepen turboblok lijkt het haast een anachronisme. Zeker wanneer je weet dat de atmosferische V8 uit de S5 vorig jaar al moest wijken voor de 3.0 V6 TFSI met compressor.

2013_audi_rs5_cabrio_03

2013_audi_rs5_cabrio_092013_audi_rs5_cabrio_01

Niets daarvan in deze RS5 dus, en daar ben je met het stoffen dak naar beneden allerminst rouwig om. Van een romige burble in vrijloop over een roffel in lage toeren tot baritongebulder als je de 8 op de toerenteller nadert: haren overeind zetten doet het niet – wat de uitgaande M3 dan wel beter voor mekaar heeft – maar imponerend klinkt het wel, zeker omdat de bijgeluiden van de aandrijflijn in alfresco-modus nog extra worden geaccentueerd, inclusief tussengas in de sportmodus van de S-Tronic. En dan stond de optionele sportuitlaat nog niet aangevinkt op de optielijst van 9-AUD-128.

2013_audi_rs5_cabrio_19

2013_audi_rs5_cabrio_142013_audi_rs5_cabrio_10

Die S-Tronic zeventraps met dubbele koppeling is de enige verkrijgbare transmissie op de RS5 Cabrio, maar is naar goede Audi-gewoonte alweer op geen foutje te betrappen. Met iets agressievere schakelovergangen dan in de S5 past hij zelfs als gegoten bij het maniakale karakter van de FSI. Als je de neiging kunt onderdrukken om door het immer aanwezige koppel te short-shiften, krijg je de RS5 in 4,9 seconden op de honderd, tot hij bij 250 km/u in het gentlemen’s agreement knalt.

2013_audi_rs5_cabrio_12

Degelijke prestaties zonder meer, maar geen aardverschuiving. En dat valt volledig toe te schrijven aan de 1.930 kg die deze RS5 Cabrio op de weegschaal zet, 205 kg meer dan de al niet geringe 1.725 kg van de RS5 Coupé. En die twee ton laten zich voelen doorheen de rijbeleving, waardoor je de bochten niet echt atletisch aan elkaar rijgt en ook bij het aanremmen de massaverplaatsing duidelijk gewaar wordt. Toch kost het je bijzonder weinig moeite om ook in de bochten het tempo hoog te houden dankzij de quattro-vierwielaandrijving, waarbij het middendifferentieel in normale omstandigheden een 40:60-verdeling aanhoudt, en afhankelijk van de beschikbare grip tot 70 procent van het vermogen naar de voorwielen stuurt en tot 85 procent naar de achterwielen.

2013_audi_rs5_cabrio_06

2013_audi_rs5_cabrio_112013_audi_rs5_cabrio_02

Op die manier heb je dus behoorlijk wat tractie achter de hand als je in de bochten doorduwt, en blijft de RS5 net als de andere (R)S-producten meedogenloos efficiënt. Maar net als diezelfde producten is deze RS5 op vlak van betrokkenheid niet zo bij de les als de concurrentie: bij de facelift werd de hydraulische stuursetup namelijk ingewisseld voor een elektrisch bekrachtigde variant, waardoor de informatie veel meer doorgefilterd doorkomt, en je wat de grip van de voorwielen betreft dus evenzeer bent aangewezen op de vierwielaandrijving als op duidelijke feedback van het stuur.

2013_audi_rs5_cabrio_16

2013_audi_rs5_cabrio_052013_audi_rs5_cabrio_20

De snelheid van het insturen zit verder snor, maar het gewicht voelt – zeker in de Dynamic-modus van het Drive Select-systeem – wat artificieel zwaar aan. Beter alle parameters (stuurgewicht, gasrespons, schakeltijden en demping) herkalibreren in de Individual-modus van datzelfde Drive Select, want ook de demping is door het aanzienlijke gewicht en de twintigduimers van onze tester aan de stevige kant. Evenzeer aan de stevige kant: het gemiddelde verbruik, dat – mits je gulzig omspringt met het gaspedaal – de 20 liter niet schuwt.

2013_audi_rs5_cabrio_18

Of deze Audi RS5 Cabrio je op het lijf geschreven is, hangt er dus vooral van af hoezeer je op dakloos rijden gesteld bent en hoe rooskleurig je financiële situatie is. Want een basisprijs van 94.500 is niet min, en voor zo’n 15k minder zit je al aan de vanafprijs van de RS4, en voor 10k minder aan die van een RS5 Coupé. Die zijn niet alleen respectievelijk een kleine 100 en 200 kg lichter, maar hebben hetzelfde kloppende hart: de heerlijk atmosferische 4.2 V8 FSI, dé blikvanger van deze RS5 Cabrio. Voor zolang het nog duurt, tenminste…

[Foto’s: Pieter Ameye]

AUDI RS5 Cabrio

Plus Min
+ Hoogtoerige atmo – Aanzienlijk gewicht

Weggecijferd

Motor 4.2 V8 FSI
Aandrijving Vier wielen (quattro)
Vermogen 450 pk
Koppel 430 Nm
Gewicht 1.930 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/u (begrensd)
Gem. testverbruik 20,1 l/100km
CO2-uitstoot 249 g/km
Prijs 94.500 euro

Verdict

8 op 10

2013_audi_rs5_cabrio_13