Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Telkens iemand me vraagt wat ik van de nieuwe Lexus IS 300h F-Sport vind, antwoord ik steevast hetzelfde: ‘Een beetje als een warm bad met een wolkje schuim dat zelfs een doorwinterde workaholic volledig tot rust brengt’. Alleen jammer dat je hartslag er niet echt van omhoog gaat. Al doet hij met de toevoeging van de F-Sport-badge wel een verdienstelijke poging.

2013_lexus_is300h_16

Laat ons beginnen bij de uiterlijke wijzigingen. Dankzij de verjongingskuur ziet de IS er anno 2013 een stuk scherper uit dan vorige generatie. De F-Sport Line, naar de hand van Yuki Isogai, accentueert nog waar mogelijk en zorgt naast 18-duims lichtmetaal ook voor een scherp L-patroon in de grille. Toch oogt het allemaal een tikkeltje minder coherent dan bij de GS 450h F-Sport het geval is. Wat je voor die 8.850 euro extra verder nog krijgt bovenop de Executive Line? Elektrisch verstelbare, half lederen stoelen met extra lendensteun en verwarming, lederen sportstuurtje en pook, een dynamische wijzerplaat die voortvloeit uit de LFA supercar, en tot slot ook een Sport Plus S+-stand met Adaptive Variable Suspension.

2013_lexus_is300h_07

2013_lexus_is300h_092013_lexus_is300h_11

Waar de brochure je nog wegcijfert met een 2,5-liter viercilinder en AC-synchrone elektromotor, die respectievelijk 181 DIN-pk (6.000 t/min) en 221 Nm koppel (4.200-5.400 t/min) naast 143 DIN-pk en 300 koppelmomenten plaatsen, blijf je gecombineerd achter met een 223-tal elektrische pony’s gekoppeld aan een CVT. Op papier meer dan voldoende. In de praktijk iets minder door de beperkte tijd in wanneer beide aandrijvingen op hun efficientst zijn.

2013_lexus_is300h_05

Onder normale omstandigheden doet de continu variabele transmissie zijn werk op de achtergrond, en kan er zelfs een aangename roffel van af (die op soms hilarische wijze versterkt wordt door een sound composer). Maar verder mist de vrij lineaire vermogenscurve vooral ballen, waardoor het vertrouwen bij vlotte inhaalmanoeuvres grotendeels wegvalt. Het (theoretische) verbruik van 4,7 l/100 km en CO2-uitstoot van 109 g/km daarentegen, doen de ‘300h’ het ‘hybridepak’ verder alle eer aan. Al gaat onze voorkeur voor echt ecogeneuzel nog steeds richting zelfontbranders genre 320d Efficient Dynamics. Die toeren niet alleen in dezelfde emissieklasse, maar accelereren dankzij de combinatie van meertrapsautomaten en ‘duw-in-de-rug-koppelkrommes’ veel vlotter en natuurlijker.

2013_lexus_is300h_022013_lexus_is300h_10

2013_lexus_is300h_14

2013_lexus_is300h_182013_lexus_is300h_03

Geen uitblinker op F-Sportiviteit dus. Gelukkig slaagt de SPORT S+ setting erin om het gewicht (1.720kg) te maskeren en blijft koetswerkrol tot een minimum beperkt. Althans zolang je binnen z’n limieten hoekt. Eens daarbuiten komen zowel ESP en tractiecontrole onverbiddelijk kijken – en welke je onder geen beding uitgeschakeld krijgt. In slechtere omstandigheden reageert het chassis eerder neutraal, maar ondanks de achterwielaandrijving krijg je zelden overstuur cadeau. Het echte Freude am Fahren zal ondanks het F-Sport-insigne uit een andere hoek komen. En dat is jammer want de IS heeft nochtans talent.

2013_lexus_is300h_12

Het zit em in de details. Zo kan je de temperatuur aanpassen door je vinger langs een gevoelige strook te strijken, creëren de F-Sportzetels samen met de zwarte dakbekleding een warme cockpit, werken multimediasysteem en innovatieve magic mouse apart en intuïtief en zet het analoge klokjes de puntjes op de i van kwaliteit. Dat zelfs de standaard geluidsinstallatie een aparte vermelding verdient, bleek toen ik er mezelf op betrapte de afspeellijst ‘Lexus Cruise’ op m’n iThingy te zetten. Favoriete scenario? Thuis vertrekken, vlot sturend enkele binnenbaantjes aaneenrijgen om uiteindelijk de oprit van de autostrade op te knallen. Cruise Control op 120, favoriete soundtrack op 11, waarna ik bij aankomst ook nog eens volelektrisch door hartje Gent kon cruisen.

2013_lexus_is300h_15

2013_lexus_is300h_172013_lexus_is300h_13

Concreet betekent dit dat de Lexus IS 300h anno 2013 iets voor elkaar krijgt waar z’n klasgenoten jaloers op mogen zijn; het anders zo saaie pendelverkeer aangenaam maken. De F-Sport badges op de flanken van onze 1-FFZ-146  zorgden evengoed voor voldoende vertrouwen om ook bij het betere bochtenwerk de pedalen niet te verliezen – al zou de potente V6 die onder andere in de VS verkrijgbaar is, hier zeker niet misstaan. Een gemiste kans op mogelijke klassewinst dus.

[Foto’s: Pieter Ameye]

LEXUS IS 300h F-Sport

Plus Min
+ Verfijning & F-Sport looks – Aandrijflijn & CVT

– (Voorlopig) geen andere motorisiatie

Weggecijferd

Motor 2.5 viercilinder + elektromotor
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 223 DIN-pk (181pk)
Koppel 221 Nm
Gewicht 1.720 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 8,3 s
Topsnelheid 200 km/u (begrensd)
Gem. testverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km
Prijs €49.350

Verdict

7 op 10

2013_lexus_is300h_04