We zouden ongetwijfeld meteen dubbelchecken of SniffPetrol er niet voor iets tussen zit, maar wij wachten al een tijdje vol spanning op een persbericht van Audi of BMW waarin staat dat ze geen niches meer vinden om op te vullen. Dat er in München onlangs nog een alerte product manager een lacune heeft ingekleurd, bewijst deze 3-Reeks GT, oftewel Gran Turismo.
Je hoeft uiteraard geen zesde zintuig of spider sense te hebben om te voorspellen dat de 3-Reeks Gran Turismo er zat aan te komen. Daar waar potentiële 5-Reeks-klanten die hun gading niet vonden bij de berline of Touring al sinds 2010 hun ei kwijt kunnen in de 5-Reeks GT, die op het platform van de 7-Reeks stoelt, kunnen twijfelende 3-Reeks–junior execs voortaan ook een Dreier in vijfdeursvariant aanstippen die de 11 cm langere wielbasis van de verlengde 3-Reeks voor de Aziatische markt meekrijgt.
Het usp van deze Gran Turismo is dus ruimte (een laadvermogen van 520 liter tot 1.600 liter met neergeklapte achterbank), ruimte (7 cm meer beenruimte dan in de gewone 3-Reeks) en nog eens ruimte (de 8 cm hogere GT biedt ondanks een 5,9 cm hogere zit meer plaats voor de kruin). Daardoor overklast hij niet alleen de 3-Reeks Touring, die het afhankelijk van de achterbankconfiguratie met 25 tot 100 liter minder kofferruimte moet stellen en 20 cm minder lang is (4m62 tegenover 4m82), maar verbleekt hij zelfs niet naast de 4m91 lange 5-Reeks Touring, die 560 tot 1.670 liter aanbiedt om bagage op te bergen.
Gelukkig oogt het design van de 3-Reeks GT minder onbehouwen dan dat van z’n GT-stalgenoot. Vooral de achterkant – met standaard elektrisch bedienbare achterklep en actieve achterspoiler die vanaf 110 km/u komt piepen – is minder plomp getekend dan die van de 5 GT, waardoor de 3 GT ranker op de poten staat en meer in balans lijkt. Of hij daarom ook mooi oogt, is een interne strijd die we op het einde van de testweek nog niet beslecht hadden – al lijkt een grotere velgmaat dan de standaard zeventienduimers dat zeker te verhelpen. Springen verder nog in het oog: een actieve achterspoiler, de frameloze ruiten – net als bij de 5 GT – en de (fake) air breathers achter de voorste wielkasten.
In het vooronder wordt het grootste deel van het motorpalet rechtstreeks overgeheveld uit de gewone 3-Reeks: de 320i, 328i en 335i, alle drie desgewenst met xDrive, aan benzinezijde; en de 318d, 320d en 325d aan zelfontbranderzijde, waarbij alleen de 320d ook vierwielaangedreven te bestellen is. De instapdiesel in onze 318d-tester stelt het met 143 pk (bij 4.000 tpm) en 320 Nm (tussen 1.750 en 2.500 tpm), op papier goed voor een chrono van 9,7 s, topsnelheid van 210 km/u en normverbruik van 4,5 l. Daarmee geeft hij vijf tienden aan de motorisch identieke 318d Touring (9,2 s), volledig toe te schrijven aan de 60 extra kilo’s die de 3 GT meedraagt.
Je doet er dus goed aan om de zelfontbrander in de optimale powerband te houden, in casu in de periferie van de 2.000 toeren, want daarboven neemt z’n luidruchtige karakter de bovenhand. Onze voorkeur – en we schrijven het niet vaak – gaat daarbij uit naar de ZF-achttrapsautomaat die aangenamer en vlekkelozer werkt dan de manuele zesbak, die op zijn beurt geplaagd wordt door te lange verzetten en een ruwe bediening bij koudstart. Laat de Driving Experience Control ten slotte in Comfort, om de piekerige respons van de enkele turbo in Sport enigszins te fnuiken.
Wanneer het tempo de hoogte in gaat, laten de extra kilo’s, maar vooral het hogere koetswerk en de grotere omvang zich merken. De gewichtsverdeling blijft weliswaar zo goed als optimaal, maar de koetsrol is meer geprononceerd en de 3 GT moet op vlak van snedigheid en insturen de duimen leggen voor de berline. Geen wonder, als je weet dat BMW de McPherson-multilink heeft aangepast voor stabiliteit eerder dan agiliteit. Wat feedback betreft, worden we nog steeds niet warm van BMW’s Servotronic. Qua comfort zet de Gran Turismo dan weer een stap vooruit ten opzichte van de berline en de Touring, met een vlekkeloze en zachte filtering.
Het compromis dat je sluit bij de 3-Reeks Gran Turismo is dan ook eenvoudig: het weggedrag staat een tikkeltje lager als dat van de rest van de 3-Reeks-serie. Maar voor respectievelijk € 3.350 en € 1.350 meer dan de berline of Touring, krijg je bijzonder veel ruimte en comfort in de plaats, en moet je wat dat betreft nauwelijks onderdoen voor een € 7.100 duurdere 5-Reeks Touring. En in tijden van crisis lijkt ons dat een faire deal.
[Foto’s: Pieter Ameye]
BMW 318d(A) Gran Turismo (F34)
Plus | Min |
+ Ruime en comfortabele instapper | – Liever doorsparen voor 320d |
Weggecijferd
Motor | 2.0 4-in-lijn, turbo |
Aandrijving | Achterwielen |
Vermogen | 143 pk (@4.000 tpm) |
Koppel | 320 Nm (@1.750-2.500 rpm) |
Gewicht | 1.635 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 9,6 s |
Topsnelheid | 210 km/h |
Gem. testverbruik | 6,5 l/100 km |
C02-uitstoot | 127 gram/km |
Vanafprijs (incl. autom) | 36.640 euro |
Verdict