Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Schaalmodellen, als autofanaat ontsnap je er niet aan om er toch enkele op je bureau of (als de vrouw des huizes het toelaat) in je woonkamer te stallen. Het begint veelal ontschuldig met enkele kleine tweelingbroertjes van je favoriete wagens, maar door het gigantische aanbod loopt het al snel de spuigaten uit. Zodoende is er voor ons allen erg ‘slecht’ nieuws: sinds dit jaar is er met het Franse GT Spirit een nieuw schaalmodellenmerk op de markt.

GT Spirit 4

In de wereld van de schaalmodellen zijn er vandaag de dag twee dominante schalen, met name 1/43 en 1/18. Alhoewel de eerstgenoemde weinig plaats in beslag nemen en veelal voorzien zijn van een handig doorzichtig omhulsel, genieten toch 1/18’s bij mij de voorkeur. In deze grotere maat komen details beter tot uiting en kan je ook vanop een afstand genieten van de glooiende lijnen van de meest iconische wagens ooit. Het was Bburago dat in de jaren ’80 het publiek liet kennismaken met de schaal 1/18. Het merk zette deze schaal op de markt vanuit kostenoverwegingen. Om te produceren was een 1/18 slechts even duur dan hun oude vertrouwde 1/24’s, terwijl er toch een meerprijs voor gevraagd kon worden. Een strategie die geen windeieren heeft gelegd.

Vanaf eind jaren ’80 tot halverwege de jaren ’90 was er in West-Europa haast geen jongenskamer te vinden zonder een 1/18-model van Bburago op een prominente plek. Maar ook bij de doorwinterde autoliefhebbers gooide Bburago hoge ogen, zo prees onder andere Jeremy Clarkson eind jaren ’80 het realistische karakter van de 1/18’s van het Italiaanse schaalmodellenmerk. Moeilijk te bevatten misschien anno 2014, maar ooit werden Bburago’s effectief als gedetailleerd en verzorgd beschouwd. Sommige pogingen van Bburago waren inderdaad verdienstelijk, en prijs/kwaliteit beschouwd gewoonweg goed. Toch kwam naar het einde van de vorige eeuw sterke concurrentie opzetten en moest anno 2005 Bburago, dat nooit met de normen van markt mee evolueerde, de boeken neerleggen. Inmiddels is het in handen gevallen van concurrent Maisto.

De eerste realistische schaalmodellen in 1/18 zagen pas eind jaren ’90 het licht. UT Models bood in die tijd, tegen een schappelijke prijs, erg verzorgde schaalmodellen van onder andere de Porsche 911 993, Ferrari 355, Ferrari 550 en McLaren F1. Helaas hield het merk rond het millennium op te bestaan. Uit het as ervan verrees weliswaar AutoArt, maar de nieuwe naam ging gepaard met een hoger prijskaartje. Want waar Bburago’s 20 euro moesten opbrengen en UT Models 35, werd 70 euro en meer snel gebruikelijk voor modellen van AutoArt. Recent kosten nieuwe releases van AutoArt, Kyosho en Minichamps zelfs meer dan 100 euro. Om dan nog maar te zwijgen van modellen van topmerken als CMC, waarvan de aankoop een aanslag pleegt op je maandloon. De kwaliteit van 1/18’s is het laatste decennia fors gestegen, maar de prijs minimaal evenredig.

GT Spirit 3

Hierdoor is de komst van GT Spirit zo verfrissend. Als dochteronderneming van het Franse Ottomobile is er meteen heel wat kennis in huis om degelijke schaalmodellen te produceren. Niettemin is de prijs, met 69,90 euro voor de vroege vogels die reeds bij voorverkoop tot aanschaf over gaan, erg schappelijk te noemen. Daarenboven vermijden ze directe concurrentie door zich veelal niet te focussen op recente sportwagens, maar voornamelijk op de ‘vergeten’ youngtimers van de jaren ’70 tot en met ’90. Slim, want van deze periode zijn er vaak nog geen kwalitatieve schaalmodellen voor handen.

‘Handtastelijke’ liefhebbers van het betere prutswerk zullen mogelijk mopperen en grommen als ze merken dat het bij GT Spirit om ‘sealed bodies’ gaat. Het koetswerk is met andere woorden quasi uit één geheel gegoten in hars. Deuren, motorkap en koffer gaan dus niet open. Jammer hoor ik je denken, maar dat is het eigenlijk niet. Ten eerste moet ik toegeven alleen bij aanschaf de deuren en motorkap van andere schaalmodellen even te openen. Details zoals de motor zien dus sowieso zelden het daglicht.

Bovendien zijn op deze wijze de ‘valse’ kieren en naden (zogenaamde ‘panel gaps’) overal evenredig, wat niet altijd het geval is bij de concurrentie. Tevens is de lak mooi egaal aangebracht en is deze extreem helder en vrij van stofjes of andere fouten. Nog nooit heb ik een koetswerk van een kleine vierwieler zo weten schitteren. En datzelfde geldt ook voor de ruitjes, die perfect helder zijn om zo toch het fraai interieur goed zichtbaar te maken.

GT Spirit 1

Op dit moment bestaat het jonge gamma van GT Spirit voornamelijk uit Porsche’s, met onder andere een 356B Carrera 2, 3.2 Club Sport, 964 Carrera RS 3.8, 993 Carrera 4S, 944 S2 cabrio en 928 GTS. Maar ook enkele BMW’s, 1M en M3 GTS, zijn reeds verschenen. Elke maand mag je een nieuw model van GT Spirit verwachten. Voor de liefhebbers van een maatje meer biedt GT Spirit trouwens ook enkele 1/12’s (in casu de 2.7 Carrera RS, 964 3.6 Turbo en 993 Turbo).

Eenmaal je een prachtig model van GT Spirit in je handen hebt gehad is het moeilijk om niet lyrisch te worden over het realisme en de bouwkwaliteit. GT Spirit is dus mijn tip van 2014 aan auto- en schaalmodelfanaten. Maar hou het stil, want het merk produceert slechts maximaal 2000 exemplaren per model.

[Website: GT Spirit]