Laat ons wel wezen: wie vandaag op zoek is naar de beste junior hot hatch, die kiest in hoofdzaak tussen de Ford Fiesta ST en de Peugeot 208 GTi. Of beter: de Fiesta ST en de 208 GTi by PeugeotSport. Anders krijg je immers de standaardversie, die sinds de facelift weliswaar ook 208 pk heeft maar nauwelijks inbreng van PeugeotSport geniet. En dat, zoals we al sinds onze triotest van midden 2013 weten, is niet meteen waar we bij DRIVR naar op zoek zijn.
Waar we wel halsreikend naar uitkijken, is een uitdager voor de excellente Fiesta ST. Zeg maar de hatchback die op zijn eentje bewijst dat Fords ook zonder RS-insigne vermakelijk kunnen zijn. Bovendien is het de enige hot hatch die momenteel met vijf R’en gedecoreerd staat op dit webzine, wat geen misse prestatie is. De 208 BPS hoopt die situatie te remediëren door helemaal anders voor de dag te komen dan zijn reguliere evenknie. Een filosofie die bedacht werd voor de gelimiteerde GTi 30th Edition (ter herinnering aan de 205 GTi), maar nu dus zonder verkoopsbeperking aangeboden wordt onder de noemer ‘by PeugeotSport’. Naar wens zelfs met tweekleurige lak (Coupe Franche).
Voor 6.000 euro extra krijg je een driedeurs die veel go-faster bits met de RCZ R en de 308 GTi deelt (zoals de sportstoelen en de Torsen-sper), maar toch zijn eigen weg bewandelt. Zo is de chassisafstelling beduidend sportiever dan die van het zijn stalgenoten, terwijl de motor een doorontwikkeling van de oude 1.6 turbo is en dus geen Mahle-zuigers heeft. Niet dat je daardoor met het kneusje opgezadeld zit; de zestienhonderd pikt goed op om naar een indrukwekkende crescendo toe te werken, maar klinkt iets brommiger dan de vrijer draaiende unit uit de andere twee. Aan snelheid ontbreekt het de 208 pk sterke vierpitter evenwel niet: 0 tot 100 in 6,8 seconden en 230 km/u voluit zijn meer dan voldoende om de concurrentie op een hoopje te sprinten.
Toch kleeft de Fiesta ST – die op papier ‘maar’ 182 paarden heeft – aan de bumper van de GTi. Enerzijds omdat de Ford in de praktijk toch 200 pk produceert dankzij een slimme overboost-functie, anderzijds omdat de GTi het verschil vooral vanuit stilstand maakt. PeugeotSport monteert immers wel een mechanische sper met beperkte slip, waardoor de voorwielen zelden om grip verlegen zitten. De Fiesta scoort op dat vlak minder bij lage temperaturen, zelfs als er een setje winterbanden aan de zeventienduimers kleeft. Gelukkig houdt de ESP-functie de Ford relatief goed in het gareel, waardoor de Fiesta zijn sper nooit zo hard gaat missen als pakweg de Focus ST.
Het kleine stuurtje ten spijt verkiezen we de stuurinrichting van de Fiesta boven die van de 208. In de Ford laat het geheel zich DTM-gewijs tegen je borst trekken, terwijl de feedback prima meevalt voor een elektronische bekrachtigde servo. Door de agressievere geometrie van de Peugeot heeft diens stuurhuis een (te) sterke zelfcentreerneiging, wat enige gewenning vraagt. Eenmaal je die onder de knie hebt, stuurt de GTi BPS scherper in en bovendien vlotter uit omdat je vroeger op het gas kan gaan. Ga je aan de apex abrupt ván het gas, dan swingen beide kandidaten gretig met de heupen om de chauffeur nog dichter bij de actie te betrekken – vaak zelfs met een geactiveerd ESP.
Voor dagelijks gebruik is de Peugeot vrij compromisloos. De demping is bijna te hard voor kasseibanen, terwijl de gasrespons vrij binair is en de handbak niet van de vlotste. Gelukkig maakt dat allemaal geen jota uit als je ervoor gaat, en daar is de GTi in de eeste plaats op bedacht. Tijdens de ShootOut hadden we spijtig genoeg geen toegang tot een circuit. Maar het zou ons niet verbazen als de BPS daar helemaal in zijn element is, zo gefocust attaqueert die een uitdagende bochtencombinatie. De Fiesta ST gaat vloeiender te werk, zowel qua rijgedrag als doorheen zijn bedieningsorganen. Naast het superieure stuur is ook de handbak vlotter en zijn de pedalen beter op mekaar afgestemd. Om te tip-hielen staan evenwel geen van beide pedaalcombo’s ideaal opgesteld. De trofee voor het mooieren geluid binnenin gaat tot slot naar de Fiesta die iets natuurlijk klinkt.
Uit het boventallige mag blijken dat de Fiesta ST en de Peugeot 208 GTi by PeugeotSport misschien wel anders te werk gaan, maar hoe dan ook aan mekaar gewaagd zijn. Toch valt er nog een belangrijke nuance op te tekenen, namelijk het beoogde gebruik. Is dat in de eerste plaats de openbare weg met slechts af en toe een circuitdag, dan is de Fiesta de uitgelezen kandidaat. Daarvoor is diens ophanging iets vergevingsgezinder, terwijl het geheel gewoon vloeiende overkomt voor dagelijkse ritjes. Zoek je evenwel sensaties in de trant van de oude 205 GTi met de mogelijk om zonder aanpassingen trackdays te doen, dan is de 208 GTi by PeugeotSport de beste keus. Zo zie je maar dat kiezen wederom verliezen is, want beide gaan ditmaal met de volledige vijf (ster)R’en naar huis.
[Foto’s: Dennis Noten]
PEUGEOT 208 GTi by PeugeotSport
Plus | Min |
+ Heerlijk agressief | – Kantje-boord voor dagelijks gebruik |
FORD Fiesta ST
Plus | Min |
+ Ongelooflijke value-for-money | – Mist soms een sper |
Weggecijferd
208 GTi BPS |
Fiesta ST |
|
Motor | 1.6 4-in-lijn, turbo | 1.6 4-in-lijn, turbo |
Aandrijving | Voorwielen | Voorwielen |
Overbrenging | manuele 6-bak | manuele 6-bak |
Vermogen | 207 pk @ 6800 opm | 182 pk @ 5700 opm |
Koppel | 275 Nm | 290 Nm |
Gewicht | 1135 kg | 1063 kg |
(0-100 km/h) | 6,8 s | 6,9 s |
Topsnelheid | 230 km/h | 225 km/h |
Normverbruik | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km |
C02-uitstoot | 139 g/km | 138 g/km |
Vanaf Prijs | 28.105 euro | 21.850 euro |
Verdict
PEUGEOT 208 GTi BPS | |
FORD Fiesta ST |