Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vorige week werd de reeks FIA Masters Historic Formula One Zolder voorgesteld op DRIVR, maar dat was slechts de eerste helft van het verhaal. Collega Gerd en ik trokken twee dagen op rij naar het Limburgse circuit voor zowel klassieke F1-wagens als sportwagens aan het werk te zien. We werden niet teleur gesteld, het evenement mocht prachtige pareltjes uit de autosportgeschiedenis verwelkomen onder een stralende hemel. Hoezeer we ook genoten hebben van de krijsende F1-machines, voor de echte geluidsbeleving moesten we wachten op de sportbolides.

2016_SC_Hist-T70

Daar kregen we een melodieuze mix van vier- en zespitters op het menu, gekruid met het gebulder van de 5.0 V8 motoren in de Lola T70’s. Die laatste waren precies in een kleine colonne afgezakt naar Zolder, want maar liefst zeven exemplaren tekenden present op de starterslijst. Er werd ook bijzonder hard doorgereden met deze apparaten, ondanks het feit dat originele T70’s zeer kostbare verzamelitems zijn geworden. Gelukkig ging het in dit geval over de befaamde Broadley-replica’s. Oftewel een exacte kopie, gebouwd naar de originele plannen van de T70.

Dat maakte het moeilijk voor de andere, wel originele, wagens om de strijd aan te gaan met de Lola’s, maar toch deden ze hun stinkende best. Het resultaat was zowat de mooiste racerij die circuit Zolder in een lange tijd heeft gezien, ook al waren daar (te) weinig getuigen van. Zij die afwezig waren hadden dus ongelijk, want je krijgt niet elke dag de kans om autosport op zulke pure manier te beleven. Maar omdat we bij DRIVR nog niet van de kwaadste zijn, brengen we de wedstrijd gewoon naar je woonkamer met deze slideshow. Enjoy!

[Fotografie: Bert Claes en Gerd Moors]