Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het Formule 1-circus krijgt tegenwoordig bakken kritiek te verwerken, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. De grand masse wil steeds meer actie en spektakel zien, ook al gaat dat ten koste van de puurheid van de sport. Investeerders verliezen niet graag geld, dus zetten ze de organisatie onder druk om de arena’s gevuld te krijgen. Spijtig genoeg gaat de sport hierdoor al te dikwijls gebukt onder onlogische beslissingen en kunstmatige lapmiddelen.

2016_F1_Hist-01

Het cliché dat vroeger alles beter was, is voor de Formule 1 dan ook een zeer treffend feit. De regels waren eenvoudiger, de techniek was eenvoudiger, en verschillen werden gemaakt door inventiviteit en radicaal denken. Dat feestje kon echter niet blijven duren, want anders zou het kostenplaatje als een raket de lucht in blijven schieten. Men had weinig andere keuze dan het reglement steeds strakker dicht te trekken, waardoor je nu bijna een one-make series hebt.

Terug gaan naar de mooie tijd van de jaren ’70 is geen optie, want autosport moet openstaan voor nieuwe technologie. Gelukkig heeft de FIA een alternatief gevonden in de vorm van een kampioenschap voor F1-wagens uit het tijdperk 1966 tot 1985. De wagens (in originele kleurstelling) moeten allemaal met dezelfde Cosworth 3.0 DFV rijden, zodat de kosten binnen de perken blijven. Tijdens het eerste weekend van April streek het circus neer in Zolder, en DRIVR was erbij. Wijntje en sigaar in aanslag? Enjoy!

Tip: om helemaal in de sfeer te geraken, raden we de soundtrack van Rush aan.

[Fotografie: Bert Claes en Gerd Moors]