“Is da van oech, da Abaar’ke? Khem pas ne 500 gekoch vur die van os, ma ginne Abaar hè” weet een toevallige passant mij -geheel uit het niets- te informeren. Een Fiat 500 in het geel valt misschien op, maar een Abarth 595 Competizione in Giallo Modena trekt soms meer aandacht dan je lief is. Italiaanse wagens weken nu eenmaal emoties los bij de liefhebbers, en al helemaal wanneer blijkt dat de prestaties lineair zijn met de looks. Maar is dat wel receptuur voor een Italiaans topgerecht of hebben de ingenieurs zich tevreden gesteld met een diepvriespizza?
De opgefriste looks laten alvast geloven van niet. Fiat gaf de cinquecento al modernere lichtclusters mee, en bij huistuner Abarth kreeg de kleine Italiaan een flinke dosis steroïden ingespoten. De gespierde bodykit met zwarte kleur-accenten wordt bijgestaan door een set 17″ wielen en een Record Monza uitlaatlijn met vier einddempers. Binnenin stelen de twee geaccentueerde Sabelt’s meteen de show, en maken een nieuw multimedia-systeem, een set aluminium pedalen en carbon inserts op het stuur het geheel een stuk scherper ogend.
Toeval of niet, maar met deze updates trekt de 595 Competizione de kloof met de veel duurdere Abarth 695 Biposto weer een stukje dichter. Niet enkel op visueel vlak zo blijkt, want volgens de brochure heeft deze facelift meer te bieden dan alleen maar een opgewaardeerd uiterlijk. Zo werd er bij Abarth stevig ingezet om één van de grootste pijnpunten van de uitgaande modellen -het massale onderstuur- te counteren. Dankzij een grotere veerweg en de toevoeging van een mechanisch sperdifferentieel zouden de oude tractieproblemen niet meer mogen bestaan.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat doen ze ook niet meer. Sterker nog: er zijn nu bakken grip op de voortrein beschikbaar. Misschien is daar wel een stukje speelsheid mee verloren gegaan, maar aan karakter heeft het kleine monstertje alvast niet moeten inboeten. Zo goed als het sperdifferentieel zijn werk doet, zo goed moet je ook weten te anticiperen op zijn overijverigheid in de snelle bochten. Wanneer het mechanisme aangrijpt, trekt het de voortrein zodanig hard naar de binnenkant van de bocht, dat je voortdurend moet corrigeren.
De nieuwe 595 Competizione is dus misschien wel een pak sneller in de bochten, maar het vertrouwen op de limiet is soms ver zoek. Dat komt enerzijds door de aandrijflijn, maar het grootste probleem zit hem zonder twijfel in de krampachtige zithouding. De optionele Sabelts lijken op het eerste zicht een meerwaarde, maar deze staan veel te hoog gemonteerd en zijn niet in diepte verstelbaar. Op de koop toe staat het stuurwiel zo ver naar boven gedraaid, dat je eerder het gevoel hebt in een mini-bestelbusje rond te rijden.
De dunne vullingen in de Sabelt’s zijn dan weer een voordeel voor de DRIVR, want die laten het onderstel beter communiceren met je zitvlak. Op de uitgaande modellen was dat geen noodzaak, want daar vertaalde de beenharde vering al elk kiezeltje naar een nieuwe barst in je ruggengraat. Maar een harde ophanging betekent niet altijd een voordeel op de openbare weg en al helemaal niet op het hindernissenparcours dat het Belgisch wegennet is. De extra veerweg op deze nieuwe 595 Competizione betekent een beter algemeen contact tussen wiel en weg en een aangenamere rit als het even rustiger aan mag.
Rustig is misschien niet de meeste gelukkig gekozen term, want volledig zen word je nooit in de 595 Competizione. De Record Monza uitlaatlijn kent namelijk maar één stand: Jean-Marie Dedecker. Dat is helemaal geen probleem, want als je toch al voor zo een opvallende pocket-rocket kiest, mag het onophoudelijk geplof en gesnurk van de uitlaat ook geen issue zijn. De melodieuze soundtrack die men uit deze 1.4 weet te toveren, is het bewijs dat kleine turboblokjes niet altijd als een stofzuiger hoeven te klinken.
Slechts een 1.4 voor de meest extreme variant van de Abarth 595, hoor ik u denken? Dat lijkt misschien wat min op het eerste zicht, maar vergis je niet. Dankzij een nieuwe Garrett turbocompressor weten ze bij Abarth maar liefst 180 pk en 250 Nm koppel uit het bescheiden T-Jet blokje te puren. De opgegeven sprinttijd van 6,7 seconden naar de 100 km/u is echter niet zomaar altijd binnen handbereik, want vlot schakelen vergt enige oefening. De pook van de manuele 5-bak staat nogal ongelukkig geplaatst, waardoor het reeds hakerige schakelpatroon de bestuurder te weinig vertrouwen geeft.
We zouden dit natuurlijk weer onder Italiaans karakter kunnen catalogeren, maar dat mag geen uitvlucht zijn om alle fouten goed te praten. Sommige zaken -zoals de te hoge zithouding- zijn compleet onbegrijpelijk en hadden gemakkelijk kunnen vermeden worden. Feit is wel dat deze kleine hooligan zulke blijvende indruk nalaat, dat je een groot deel van de fouten door de vingers wil zien. De Fiat 500 speelt zijn charme’s uit naar potentiële klanten en bij deze Abarth 595 Competizione zal dat zeker niet anders zijn. Liefhebbers van het genre van zullen met plezier minimum 24.790 euro neerleggen voor deze stadsraket, maar voor zij die mikken op een scherpe & efficiënte rijdersmachine, zijn er andere wegen te bewandelen.
[Foto’s: Gerd Moors]
Abarth 595 Competizione (2016)
Plus | Min |
+ Schaamteloos plezier | – Vermijdbare fouten |
Weggecijferd
Motor | 1.4 Turbobenzine |
Aandrijving | Voorwielen |
Transmissie | 5 versnellingen, manueel |
Vermogen | 180 pk |
Koppel | 250 Nm @ 3.000 tpm |
Gewicht | 1.035 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 6,7 s |
Topsnelheid | 225 km/u |
Gem. testverbruik | 8.0 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Vanafprijs | 24.790 euro |
Verdict