Dankzij input van Gazoo Racing is Toyota helemaal terug in een niche die het eigenlijk nooit gedomineerd heeft. En hoe.
Het zou een aartsmoeilijke quizvraag kunnen zijn: wanneer was de laatste keer dat Toyota een echte hot hatch commercialiseerde? In het recente geheugen zit de Corolla met een geblazen VVTi-motor, maar dat was duidelijk een gevalletje van pk’s boven kunde. Ongeveer rond dezelfde periode diende de Yaris TS, zij het in een bijrolletje waar niemand echt om maalde. Dus tenzij we hier verhalen van JDM-Starlets met geprepareerde Twin Cam-motoren gaan oprakelen, zal het antwoord de Yaris T-Sport van 2003 moeten zijn. Ook eerder lauwwarm dan heet, maar wel eentje die plezant (over)stuurde.
Geen half werk
De nieuwe inzending, die voortaan naar de naam Yaris GRMN luistert, tapt deels uit hetzelfde vaatje als de T-Sport van weleer. De Gazoo Racing: Meisters of the Nürburgring bestaat ook louter in driedeursconfiguratie en komt eveneens in één smaak: wasabi. Maar daarmee zijn de parallellen ook getrokken. Voor de nieuwe heeft het team van Vlaming Stijn Peeters geen steen onaangeroerd gelaten.
Moesten de rekken van Toyota (en zelfs Lexus) eraan geloven, dan gebeurde dat. Moest er opnieuw een motor van Lotus geleend worden, dan ook. Nog gezwegen van de lijst toeleveranciers die de kleine Yaris op zijn gelijkvormigheidsattest heeft staan: Sachs voor de meegaande dempers, BBS voor de gesmede 17-duimers, Bridgestone voor de plakkerige RE050A’s, Advics voor de krachtige remmen en Boshoku voor de sportkuipen.
Het resultaat is een 215 pk sterke pocket-rocket die zijn gelijke eigenlijk niet kent in het B-segment. De 208 Gti by PeugeotSport mag dan wel een puik chassis hebben, de hele auto neigt naar een aan-/uitknop die je het best op het circuit duimelt. Idem dito voor de Clio RS Trophy, die ook een knap onderstel heeft maar niet meer de omkadering die daar vroeger bij hoorde. En daarmee hebben we meteen een interessante vergelijking te pakken: de Yaris GRMN voelt aan zoals de huidige Clio RS aan had moeten zijn, namelijk een gedownsizede Mégane RS die zijn manuele bak aan een heerlijke zuigermotor koppelt. Om maar te zeggen dat de rest van deze review weleens lovend zal kunnen uitvallen.
Eaton Supercharger
Laat ons beginnen met de circuitprestaties, die we op het schitterende ParcMotor Castelloli quoteren. Een omloop die zo aan de fantase van Kazunori Yamauchi ontsproten lijkt, met zijn knappe niveauverschillen en steile flanken.
Uitgerust met een stel circuitbanden (Bridgestone 11S’en) voelt de Yaris er zich helemaal thuis, met gretige koerswissels die ondersteund worden door een kont die naar wens discreet meestuurt of een armvol overstuur serveert. Het enige waar je voor moet opletten, is de tegenstuurbeweging naar de rechtuitstand, want die is nogal ongevoelig doorheen het nochtans aangename stuur van de GT86. In al de andere omstandigheden kan de feedback ermee door.
Uit de bocht (of een slipper) accelereren is kinderspel dankzij de gewiekste Torsen-sper. Akkoord, onder vollast durft het stuur al eens te trekken. Maar dat doet nauwelijks afbreuk aan de voordelen die een mechanisch diff biedt. Op droog wegdek kan je de 212 paarden en 250 Nm dan ook feilloos kwijt, temeer omdat de geblazen 1.8 motor heerlijk lineair opbouwt naar zijn relatief hoge begrenzer bij 7000 toeren. Te danken aan het gebruik van een supercharger beter dan een turbo, ook al jaagt die het verbruik onverwijld de hoogte in. 10 liter verbruiken is dan ook mogelijk, 15 makkelijk. Vergeet het dus maar om de Yaris GRMN als daily te gebruiken.
Op 72 uur uitverkocht
Niet dat die optie nog bestaat. Ondanks het feit dat Gazoo Racing, de racedivisie die voortaan ook de GRMN-straatproducten voor zijn rekening neemt, er twee jaar aan gewerkt heeft, worden er maar 600 exemplaren van gebouwd: 200 rechtsgestuurde en 400 linksgestuurde. En die zijn allemaal uitverkocht.
Doodzonde natuurlijk, want op de weg voelt de kleine Yaris zich minstens zo lekker als op circuit, met een verslavende bochtencadans die onmiddellijk een grijns op je gezicht tovert. Dat het torretje daarbij als een opgefokte atmoracer met open kelken klinkt, is een plus die de hoge vraagprijs van 31.290 euro bijna rechtvaardigt.
Dus wat dan met de toekomst? Die ziet er bij Toyota in ieder geval rooskleurig uit voor octaanliefhebbers. Naast de Supra (die zijn debuut allicht in conceptvorm op Genève maakt) zullen er nog meer GRMN-varianten volgen, net zoals dat nu al het geval is in Japan.
Welke dat precies zijn, daar doen de Japanners nog geheimzinnig over. Behalve dan tijdens een interview met AutoExpress, waarin Gazoo-CEO Shigeki Tomoyama aangaf dat er van de volgende Yaris opnieuw een GRMN-variant komt die zowaar nog puurder zal zijn dan dit omgekatte exemplaar.
Vandaar deze boude stelling: als je ziet wat de Belgen van Toyota’s motorsportafdeling met een McGyver-aanpak op een twaalf jaar oud chassis kunnen, dan wil je niet weten wat een doelbewust exemplaar in zijn mars gaat hebben. Maak je borst alvast maar nat, beste Fiesta ST.
Toyota Yaris GRMN
Plus | Min |
+ Clio RS die Renault niet bouwt | – Uitverkocht |
Weggecijferd
Motor | 1.8 viercilinder met supercharger |
Aandrijving | Voorwielen |
Vermogen | 212 pk (bij 6800 opm) |
Koppel | 250 Nm (bij 4800 opm) |
Overbrenging | 6-bak, manueel |
Gewicht | 1.135 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 6,4 s |
Topsnelheid | 230 km/h |
Opgegeven verbruik | 7,5 l/100km |
Prijs | 31.290 euro |
Verdict