Shock horror. Rolls-Royce’s eerste SUV is een feit.
Nu, een verrassing is dat niet. De ontwikkeling van de Cullinan, vernoemd naar de grootste zuivere diamant ter wereld, die bovendien deel uitmaakt van de Britse kroonjuwelen, nam geruime tijd in beslag maar was lang geen geheim project. Het eindresultaat is precies zoals je het verwacht; groot, pompeus, ultra luxueus en on top Rolls-Royce. Wat dat betreft hebben de Britten duidelijk minder moeite gehad dan de collega’s van bij Bentley om hun designtaal om te toveren naar SUV-formaat.
15 l per 100 km
En over formaat gesproken, de Cullinan is met zijn breedte/lengte/hoogte van 5,3/2,2/1,8 m bijzonder groot en dus ook zwaar. Ongeladen tikt de SUV af op 2.660 kg. Om zoveel vastgoed toch nog de nodige prestaties te geven huist er voorin een 6,75-liter grote biturbo V12 die goed is voor 563 pk bij 5.000 tpm, en, belangrijker, 850 Nm koppel vanaf 1.600 tpm.
Daarmee knalt het paleis op wielen met hulp van een ZF 8-traps automaat en vierwielaandrijving, zonder veel moeite naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Een sprinttijd naar de 100 km/h geven de Britten dan weer niet. Al krijgen we wel het opgegeven gemiddeld verbruik van 15 l per 100 km. Laten we hopen dat de brandstoftank voldoende groot is.
Geen verrassingen
Ook aan de binnenzijde geen verrassingen. Toegang tot het interieur verschaf je je zoals gewoonlijk via de typische suicide doors, of Coach Doors in RR-lingo, waar je vervolgens getrakteerd wordt op een vrij klassiek interieur en dashboard dat niet toevallig veel meedraagt van dat van de nieuwe Phantom (VIII). De Cullinan deelt immers hetzelfde platform dat eigen is aan Rolls-Royce en dat dus niet gedeeld wordt met BMW. Grote afwezige is echter wel The Gallery in het dashboard.
Wie liever geen klassieke achterbank met drie zitplaatsen heeft, is er nog een extra luxueuze tweezitsconfiguratie. Inclusief koelcompartiment en champagneglazen. Wat had je gedacht. Tot slot nog grote aandacht voor wat er allemaal mogelijk is in de 600 liter grote koffer waar letterlijk alles mogelijk is. En om dat te illustreren bouwde RR reeds een indrukwekkende en automatische tweezitsextensie.
Grote Impact
De impact van Cullinan op het bedrijf mag niet onderschat worden. Rolls-Royce bouwt momenteel zo’n 4.000 auto’s per jaar, maar verwacht met de komst van de Cullinan dat dat cijfer verdubbelen zal. Nochtans is de SUV lang niet goedkoop. Officiële prijzen zijn er nog niet maar verwacht wordt dat de vanafprijs makkelijk 100.000 euro hoger zal liggen dan wat bijvoorbeeld een Bentley Bentayga W12 kost (vanaf 245.000 euro). Al is het laatste zeker nog niet niet gezegd over de controversiële Rolls…