Na het succes van Jaguar’s eerste SUV alias de F-Pace is het nu de beurt aan een compacter model onder de noemer E-Pace. Niet elektrisch, daarvoor is er immers de I-Pace, maar potentieel wel erg dynamisch.
Kijk om te beginnen eens hoe ver de wielen op de hoeken van het koetswerk staan. Ondanks zijn ietwat schattige en afgeronde looks, geeft het de kleine crossover een krachtige stance die hint naar een uitstekende rijdynamiek. Dat SUV’s in de bochten niet noodzakelijk de natte dweilen van weleer zijn, hebben soortgenoten als de Macan of Stelvio al bewezen. Ook benieuwd of de E-Pace tot diezelfde categorie gerekend mag worden?
Best in class?
Aan de specificaties van onze tester zal het in ieder geval niet liggen. We gingen meteen voor het huidige topmodel, in de vorm van een dwarsgeplaatste en 300 pk sterke 2.0-liter turbobenzine Ingenium die zijn kracht steevast over alle vier de wielen verdeeld en gekoppeld is aan de intussen typische ZF-negentrapsautomaat. Stevige ingrediënten die de prijs echter flink doen oplopen. Want inclusief de vele opties tikt ‘onze’ P300 daarmee af op iets meer dan 70.000 euro. Heel frequent zal je deze configuratie dus niet tegenkomen.
Zijn technische basis deelt de E-Pace met het platform van onder andere de Range Rover Evoque en de Discovery Sport (en met wat slechte wil zelfs de Freelander van weleer), waardoor het in se al een decennium oud is. Jaguar maakt zich evenwel sterk dat de rijbeleving overeind blijft, en claimt terloops een best in class-quotering wat de handling betreft.
GKN-differentieel
Toch blijft E-Pace in de eerste plaats een voorwielaandrijver, die pas bij tractieverlies de hulp krijgt van de achterwielen. Toch schittert er achteraan hetzelfde hoogtechnologische GKN-differentieel (met twee koppelingen aan weerszijde van het differentieel) zoals op de Evoque, maar vooral ook Focus RS waar het slimme diff wonderen doet. En er is nog meer.
Want ook de bevestigingspunten van het voorste subframe werden verstevigd voor extra controle en (stuur)precisie, terwijl de ingenieurs achteraan opteerden voor Jag’s Integral-Link-achterophanging zoals op de XE sedan. Kwestie van wat extra Jaguar-DNA te injecteren, beter dan Land/Range Rover-DNA. Tel daar nog een sneller stuurhuis met slechts 2,5 omwentelingen lock to lock bij en je krijgt een pakket dat op papier best aanlokkelijk lijkt. Alleen …
Weinig soelaas
Alleen slaagt de E-Pace er niet meteen in om al die elementen te vertalen naar uitgesproken rijsensaties op de weg. Enerzijds door de alleseizoenbanden (245/45 R20 rondom) van op onze tester die op geen enkel vlak excelleren en dus best vermeden worden, anderzijds door de passieve ophanging die er vreemd genoeg niet in slaagt om rijdynamiek te combineren met hoogwaardig veer- en dempcomfort. Al komt daar later dit jaar misschien verandering in met de komst van elektronisch gestuurde dempers.
Toch zullen ook die in de bochten vermoedelijk weinig soelaas bieden. Want daar valt de E-Pace nogal snel uit zijn comfortzone vanwege het hoge zwaartepunt, die twijfelende banden en stoelen die weinig zijdelingse steun bieden. Want zelfs al doe je de moeite om de elektronica zoveel mogelijk uit te schakelen, dan nog werkt de achterkant niet bepaald mee en is het vooral de voortrein die onzeker aanvoelt en twijfel zaait.
Massa
De olifant in de kamer is ongetwijfeld het gewicht, dat bij deze full option P300 oploopt tot net geen 1.900 kg. Schrikbarend veel, zeker in verhouding met de beperkte afmetingen. Ter vergelijking, de Audi RS Q3, met eveneens vierwielaandrijving en zware 2.5-liter vijfcilinder turbo zet maar liefst 160 kg minder op de weegschaal.
Zelfs de 300 pk sterke 2.0-liter turbobenzine kan die massa niet counteren, met als gevolg dat de P300 nooit zo snel aanvoelt als zijn prestaties op papier laten vermoeden. De gebruikte Ingenium-motor (die in de F-Type nochtans wel van zich doet spreken) is eerder afwezig, heeft weinig of geen karakter en lust – mede door al dat gewicht – ook nog eens makkelijk 10 l/100 km en (veel) meer. Kortom, als P300 kan de E-Pace niet meteen overtuigen.
Negatief effect
Hopelijk doen de andere versies dus beter, al sluiten we ook daar het negatieve effect van eventuele all season-banden niet uit. Zeker omdat deze versie normaliter standaard op Pirelli P Zero’s rolt. Maar hoe dan ook blijft de kleine SUV – die nochtans heel wat aluminium aan boord heeft – sowieso te zwaar, ongeacht de gekozen motorisering.
JAGUAR E-Pace P300
MOTOR: viercilinder, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 300 pk bij 5.500 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm tussen 1.500 – 4.500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,39/1,98/1,65 m, LEEGGEWICHT: 1.894 kg, VERSNELLINGEN: 9, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,0 l/100 km (181 g CO2/km), BANDEN: 245/45 R20 – 245/45 R20 – Pirelli Cinturato All Season, TOPSNELHEID: 243 km/u, 0-100 KM/H: 6,4 s, VANAFPRIJS: 54.250 euro, SCORE: 3/5