Net geen 20 jaar na het verdwijnen van de eerste generatie 8 Reeks heeft BMW zijn langverwachte opvolger klaar. Deze komt er meteen als 840d xDrive Coupé en M850i xDrive Coupé, inclusief gloednieuwe twin-turbo V8.
De algemene lijnen van de 8 Reeks zijn niet echt een verrassing. Want in tegenstelling tot wat gangbaar is lanceerde BMW reeds afgelopen jaar de raceversie M8 GTE. Deze maakte afgelopen weekend nog zijn debuut op Le Mans, en daarvan maakte BMW handig gebruik om de straatversie officieel te maken. Deze komt er voorlopig in twee versies, telkens voorzien van xDrive-vierwielaandrijving.
Geen sound-engineering
De instapper is de 840d xDrive en komt met de gekende 3.0-liter meertraps turbo zes-in-lijn diesel die hier goed is voor 320 pk bij 4.400 tpm en 680 Nm koppel tussen 1.750 – 2.250 tpm. Daarmee knalt de zelfontbrander in 4,9 s naar de 100 en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h.
Bovenaan de hiërarchie staat, in afwachting van een echte M8, de M850i xDrive. Deze krijgt een nieuwe 4,4-liter V8 – hot vee – twin-turbo benzine die 530 pk produceert tussen 5.500 – 6.000 tpm en 750 Nm koppel tussen 1.800 – 4.600 tpm. Opvallend is dat BMW specifiek verwijst naar het feit dat het voor de M850i géén gebruik (moeten) maken heeft van ‘sound engineering’ via de luidsprekers of andere artificiële methodes. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen. Zeker in een sportief halo-model zoals de 8 Reeks.
Carbon dak
De nieuwe 8 Reeks is 4.843 mm lang, 1.902 mm breed en 1.341 mm hoog, heeft de laagste koplampen van alle BMW-modellen tot op heden en krijgt standaard heel wat aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) met zich mee. Optioneel kan je daar nog eens een carbon dak en carbon stijlelementen aan toevoegen voor onder andere de spiegels, diffuser, voorste lamellen, luchtinlaat en achterspoiler.
Een adaptieve ophanging en vierwielsturing zijn standaard, net als LED-koplampen en Vernasca-lederen bekleding en een automatische bediening van de achterklep die toegang verleent tot een 420 liter grote koffer. Al kan je de rugleuning ook neerklappen om die ruimte verder te vergroten. De rest van de optielijst is naar goede BMW-gewoonte echter terug bijzonder lang en uitgebreid. Gelukkig komt de M850i wel standaard met een heleboel extra opties.
Gewicht
volgens BMW is de 8 Reeks in parallel ontwikkelt met de M8 GTE-racer, waardoor het een “zintuigprikkelende rij-ervaring belooft” en “een rijdynamiek die een sportwagen waardig is”. Hoeveel de 8-Reeks weegt zetten ze er evenwel niet bij. Maar gezien zijn formaat, de techniek en de vele luxe-opties zal dat toch niet min zijn.
Alle passieve en actieve rijhulp- en veiligheidssystemen zijn dan ook – al dan niet optioneel – aanwezig. Het zou ons dan ook verbazen mocht de 8 Reeks écht sportief zijn. Al mag BMW ons altijd het tegendeel bewijzen. De nieuwe 8 Reeks Coupé zal bij de Belgische dealers te bewonderen zijn vanaf zaterdag 24 november. Op Belgische (vanaf)prijzen is het nog eventjes wachten.
Update: De 840d xDrive Coupé is er vanaf 102.000 euro, de M850i xDrive Coupé vanaf 130.000 euro. Hem zelf configureren doe je hier.