Na meer dan 10 jaar heeft Jeep zijn evergreen Wrangler in het nieuw gestoken. Geen eenvoudige opdracht gezien zijn status en het trouwe publiek dat enerzijds vernieuwing eist, maar anderzijds ook geen kannibalisme wil. Een lastige evenwichtsoefening. Geslaagde missie?
Hoewel de Wrangler van voor tot achter vernieuwd is blijft het design van de hoeksteen van het Jeep-gamma uiteraard trouw aan dat van de vorige generaties, en het origineel ‘CJ’ in het bijzonder. Geen eenvoudige opgave gezien de steeds strenger wordende veiligheidseisen. Maar Jeep is er ondanks alle strenge voorwaarden toch in geslaagd om de meest conservatieve Wrangler-rijder aan boord te houden.
Nochtans zit de pure offroader tjokvol moderne (veiligheids)technologie(ën). Genre dodehoekmonitor en detectie van dwarsverkeer achteraan, een parkeercamera met dynamische hulplijnen, ESP met koprolbeveiliging en vier standaard airbags. Niet alleen belangrijk voor de veiligheid van omstaanders en de inzittenden, maar ook om het aantal sterren en/of punten tijdens NCAP en andere onafhankelijke botsproeven hoog te kunnen houden.
“Net zoals bij zijn voorganger Wrangler JK is de Wrangler opnieuw verkrijgbaar in een korte twee- en lange vierdeursversie Unlimited met een veelvoud van dakcombinaties.”
De ontwerpers en ingenieurs speelden daarom wat met de plaats van de verlichting en andere cruciale onderdelen, maar over het algemeen heeft de Wrangler zijn typische designtrekjes weten te behouden. Denk aan de losstaande bumpers, de ronde koplampen, het radiatorrooster met zeven sleuven, de trapeziumvormige wielkasten en de zichtbare scharnieren. Maar ook andere sleuteleigenschappen zoals de verwijderbare deuren, die nu van aluminium zijn, en die nu sneller en gemakkelijker afneembaar zijn.
Of de voorruit, die met slechts vier bouten bovenaan het voorruitframe bevestigt is zodat ze snel en eenvoudig kan worden neergeklapt. Iets wat bij de vorige versie een stuk tijdrovender was. Alle vrijgekomen bouten kan je dan weer opbergen in een speciaal daarvoor voorziene opbergvakjes.
Net zoals bij zijn voorganger Wrangler JK is de Wrangler opnieuw verkrijgbaar in een korte twee- en lange vierdeursversie Unlimited met een veelvoud van dakcombinaties. Van de klassieke softtop over een hardtop tot het nieuwe Sky-dak met elektrische bediening. Qua uitrustingsniveau’s heb je de keuze uit de basisversie Sport, de extra luxueuze versie Sahara (verder uit te breiden met Overland-pakket), en tenslotte Rubicon dat naar goede gewoonte de meest extreme offroaders moet zien te plezieren.
Op de lancering om en nabij het Camp Jeep, dat dit jaar plaatsvindt in Spielberg, Oostenrijk, konden we voorlopig enkel proeven van de 200 pk sterke 2,2-liter viercilinder diesel. Al is er ook een 280 pk sterke 2.0-liter benzine beschikbaar. Beide motoren worden telkens standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. Een flinke upgrade in vergelijking met de oude 5-traps. In 2020 volgt dan nog een plug-in hybride die de gemiddelde CO2-uitstoot gevoelig naar beneden zal brengen, en die de Wrangler ook in de nabije toekomst toegang zal verlenen tot de meest uitstootstrenge stadscentra.
“Steile, gladde hellingen, omstandigheden met extreme asarticulatie of ruw en met rotsen bedekt terrein, overal trekt de Wrangler zich met sprekend gemak door.”
Net zoals bij de voorgaande versies is ook nu de vierdeurs veruit de meest stabiele versie van de twee. Waar de tweedeurs af en toe nog eens lastig heeft van zijwind en het effect van de combinatie van een korte wielbasis en relatief hoog zwaartepunt, rijdt de vierdeurs een stuk zelfverzekerder. Toch heeft elke nieuwe Wrangler aan heel wat rijcomfort gewonnen. Niet alleen door een betere geluidsisolatie maar ook doordat de vormen nog net iets ronder, en dus aerodynamisch, geworden zijn.
Ook de interieurmaterialen zijn er flink op vooruit gegaan met extra soft touch plastics en gadgets zoals een groot centraal aanraakscherm en een veelvoud connectiviteit. Toch is Jeep de harde kern niet vergeten. Wie voor de Rubicon-versie kiest kan zijn interieur nog steeds uitspoelen met de tuinslang. En ook de rest van de interieurmaterialen zijn in het geval van de Rubicon extra weer- en vochtbestendig. Maar er is meer.
Want de Rubicon krijgt ook een rits mechanische extra’s zoals buisvormige stalen rotsrails om mogelijke koetswerkschade te voorkomen, elektronisch vergrendelbare mechanische sperdifferentiëlen voor de voor- en achteras (tot 72 km/h), bovenop een elektronisch loskoppelbare antirolstang vooraan.
Standaard Wranglers komen gelukkig ook een heel eind ver dankzij hun Command Tras-Vierwielaandrijving met transferbak en lage gearing van 2,72:1 en verstevigde Dana-assen met een asverhouding van 3,45 voor de benzineversie en 3,73 voor de diesels. Het systeem bevat steevast vier rijmodi; zijnde 2H (tweewielaandrijving hoge gearing), 4H AUTO (permanente vraaggestuurde actieve hoge gearing), 4H Part-Time (deeltijdse 50:50 vierwielaandrijving met hoge gearing) en 4L (vierwielaandrijving lage gearing). En dankzij een oprijhoek van 36,4 graden (tweedeurs Rubicon), een overschrijdingshoek van 25,8 graden, een afrijhoek van 30,8 graden, een bodemvrijheid van 27,7 centimeter en een doorwaaddiepte van 76 cm, kom je letterlijk overal.
Geen betere plaats om dat te testen dan het traditionele Camp Jeep dat ook dit jaar weer honderden Wranglers van over gans Europa verzamelt voor een weekend zandstuiven en moddervreten. Speciaal geselecteerde en soms ook aangelegde parcours op en rond de bergen van Spielberg moeten de Wrangler tot het uiterste drijven en doen dat ook. Zeker omdat de regen hier de laatste dagen met bakken uit de lucht valt. Als de Wrangler ergens door de mand kan vallen, is het hier wel.
Steile, gladde hellingen, omstandigheden met extreme asarticulatie of ruw en met rotsen bedekt terrein, overal trekt de Wrangler zich met sprekend gemak door. Achter het stuur van de vierdeurs bovendien ook nog eens met relatief veel comfort. En dat is ook te danken aan de nieuwe automaat die weliswaar niet van de snelste is maar telkens wel de juiste versnellingen kiest. Het vergt respect want het complete pakket van traditie, offroadcapaciteiten en moderne gadgets is anno 2018 zeldzaam.
Land Rover’s nieuwe Defender laat immers nog steeds op zich wachten. En bovendien zijn we lang niet zeker welke richting de nieuwe Defender zal uitgaan. Maar nu al staat vast dat deze zich op allerlei manieren hoger zal positioneren, en dus ook duurder zal zijn dan zijn voorganger. De Mercedes G Klasse moet op zich niet echt onderdoen voor de Wrangler, maar speelt in een veel hogere prijsklasse en mikt daardoor dus ook op een ander publiek. Daardoor heeft de Wrangler de markt momenteel quasi voor zich alleen. Of zou de nieuwe Suzuki Jimny enkele klanten weten af te snoepen?
Want ook deze Wrangler is door zijn vele nieuwe technologie en standaard 8-traps automaat niet kunnen ontsnappen aan een flinke prijsstijging. Waar de oude Wrangler Rubicon tweedeurs nog voor minstens 41.400 euro in de prijslijsten stond, is dat voor de nieuwe versie minstens 52.200 euro en 55.900 voor de vierdeurs. Een flink prijsstijging die enerzijds te verklaren valt door alle vele extraatjes, maar anderzijds nog steeds substantieel blijft. De basisversie is er vanaf 45.500 euro voor de tweedeurs en 49.200 euro voor de vierdeurs Unlimited.
Of dat veel is hangt af van hoe je het bekijkt. Jeep heeft de nieuwe Wrangler veiliger en comfortabeler gemaakt met meer geluidsisolatie, nieuwe gadgets, een verbeterde ergonomie en nog straffere terreincapaciteiten. En dat terwijl de offroader zijn typische looks heeft weten te behouden. Een plannetje waar ze bij Land Rover ongetwijfeld ook op aan het broeden zijn voor de nieuwe Defender.
JEEP Wrangler Unlimited Rubicon (2018)
Plus | Min |
+ Ongekend veel potentieel |
– Wie zal het effectief ook gebruiken? |
Weggecijferd
Motor | 2,.2-liter, viercilinder turbo diesel |
Aandrijving | Vier wielen (niet permanent) |
Vermogen | 200 pk (bij 3.500 tpm) |
Koppel | 450 Nm (bij 2.000 tpm) |
Overbrenging | 8-bak, automaat |
Gewicht | 2.207 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 10,3 s |
Topsnelheid | 160 km/h |
Opgegeven verbruik | 7,9 l/100km (209 g CO2/km) |
Vanafprijs | 55.900 euro |
Verdict