Opvallend nieuws uit Engeland. Daar hebben een paar grote namen uit de autojournalistiek een medium opgestart dat naar de naam DriveNation luistert en louter op Instagram publiceert.
Met Dan Prosser, Henry Catchpole, Jonny Smith en Andrew Frankel haalt DriveNation schrijf- en videotalent in huis van Evo, Fifth Gear, Carfection én Autocar. Andrew Frankel wordt zelfs aanzien als een van de belangrijkste stemmen in de autojournalistiek – en dat wereldwijd. Het mag dan ook niet verbazen dat het viertal na amper vijf dagen en evenveel posts aan een paar duizend volgers zit die het nieuwe opzet duidelijk smaken.
Sinds de invoering van de populaire Stories staat de afternburner aan op Instagram. Iedereen die ook maar iets met auto’s heeft, kijkt ernaar of post erop. Maar diezelfde toeschouwers van het fotoplatform weglokken om op individuele sites te gaan lezen, dat wordt met de dag moeilijker. Vandaar allicht dat het Britse contingent beslist heeft om hun verhalen tot 200 woorden te beperken en louter in een vierkant vakje te publiceren.
Of DriveNation op termijn toch een eigen thuisbasis rkijgt, is niet geweten maar tegelijk onwaarschijnlijk. De naam is niet bepaald uniek en het medium is geconcipieerd om op Instagram te werken. Blijft alleen de vraag hoe je daar als uitgever een business-case rondt bouwt, gezien alleen Marc Zuckerberg rijk wordt van de trafiek naar de Facebook-dochter. We kunnen ons namelijk niet voorstellen dat het geciteerde kwartet zich tot betaalde influencers zou verlagen, wat tot nader order de enige manier is om munt uit de duimverlammende applicatie te slaan.
[Check it out: @DriveNation_]