GUII VLL is misschien wel Europa’s meest bekende Lexus LFA. Lexus UK’s trouwe dienstwagen/wapen sierde reeds menig magazinecover en TV-programma, maar moet uiteraard ook op onderhoud. En daar komt best wat aan te pas.
Daarom gaat de bewuste LFA, getooid in het typische Blue Pearl, elke drie jaar op onderhoud. Niet in het Verenigd Koninkrijk maar in Keulen waar Toyota Motorsport GmbH’s (TMG) LFA Centre of Excellence gevestigd is.
Het is de enige plaats in Europa waar de eigenaars met zijn Japanse supercar terecht kan voor onderhoud en andere herstellingen/reparaties. Al vliegt het team op specifieke vraag van de klant ook zijn techniekers uit naar lokale vestigingen. Aan het hoofd staat werkplaatsverantwoordelijke Peter Dresen die toezicht houdt op alle werkzaamheden en alle 38 LFA’s die momenteel in Europa zijn:
“We treat an LFA more or less like a Le Mans car,” he says. “The principles of servicing it are the same as a normal Lexus road car, but it’s quite a lot more complicated to do certain things and access certain parts. So in reality, the LFA is closer to a racing car in terms of how we take care of it.”
Een onderhoudsbeurt voor de LFA is dan ook vrij extensief. Wanneer een auto binnenkomt worden eerst en vooral alle koetswerkpanelen geïnspecteerd, waarna alle (koetswerk)panelen rond de ophanging, het stuurhuis en subframe verwijderd en gecontroleerd worden. Ook alle hydraulische componenten krijg een grondige inspectie. Het afnemen van de vlakke ondervloer alleen al neemt twee uur in beslag.
Ook de keramische remschijven en pads worden verwijderd; waarna ze na een visuele inspectie ook met Röntgen-apparaat gecontroleerd worden op eventuele microscopische imperfecties. Daarna worden ook tal van andere parameters voor onder andere de ophanging en het stuurhuis gecontroleerd op waarden die binnen de strenge toleranties liggen.
“An LFA service is quite simple, but you do a lot of checks in addition to what you would do for a normal car. It just takes more time.”
Vervolgens worden ook alle CFRP-koetswerkpanelen aan een controle onderworpen. De blauwe LFA heeft als pers- en demonstratieauto al flink wat afgezien, maar verkeerd nog in opvallend goede conditie. Behalve courante wissels voor olie en filters werd enkel het carter en de oliepomp vervangen. Daar wist Dresen nog het volgende over:
“To disassemble the oil pump you have to take out either the engine or the step up gearbox and the transmission tube. We went the gearbox and transmission route because it saves about a day-and-a-half of work.”
Eenmaal compleet volgen nog drie doorgedreven tests. Een rond de gebouwen van TMG zonder vlakke ondervloer en aan lage snelheden. Wanneer alles ok is wordt de ondervloer er terug aangeschroefd en is het tijd voor een test op lokale testroutes. De derde en laatste test is vervolgens op het hoge snelheid op de Autobahn.
Het hele proces neem zo’n vier dagen in beslag, maar wat zo’n onderhoudsbeurt precies kost zeggen ze liever niet. Geen wonder als je weet dat de magnesium F-badge op de flanken alleen al een dikke 3.000 euro kost…