Mercedes heeft zijn vierdeurscoupé CLS heruitgevonden. Het design zou opnieuw aansluiten bij dat van het origineel uit 2004 en het geheel efficiënter en luxueuzer zijn dan ooit te voor. Al zijn wij minstens zo benieuwd naar zijn 3.0-liter zes-in-lijn benzine met (milde) hybride EQ Boost-technologie.
Nee, dit is niet de aanstormende AMG GT 4-Door Coupé die binnenkort bij de lokale Mercedes-Benz-dealer om de hoek staat, maar de CLS Coupé. Zeg maar de vierdeurscoupévariant van de E-klasse berline. Intussen toe aan de derde generatie en goed voor meer dan 375.000 verkochte exemplaren. Maar ook de indirecte aanleiding voor concurrenten zoals de Audi A7 Sportback en BMW 6 Reeks GranCoupé. De neofiet keert terug naar de vloeiende flanklijn van het origineel maar is tegelijk nog steeds redelijk anoniem tegenover het model uit 2004. Of het moet zijn dat er intussen zo danig veel nieuwe modellen en varianten zijn, dat ook wij de bomen door het bos niet meer zien.
Getooid in AMG Line-goodies en full option Edition 1-spec ziet de CLS er echter bijzonder gelikt uit. 1-LCB-916 mag dan wel zakelijk zwart op zwart zijn; koperen stiknaden, opvallend diamantrooster en flinke diamond cut 20-duims spaakvelgen zorgen voor net voldoende contrast om er toch nog een bijzonder gelikte slee van te maken. Mag ook wel voor een Edition 1-prijs van 116.000 euro.
“Sla die 350d of 400d dus absoluut over en kies resoluut voor de benzine. Het maakt de rijervaring er alleen maar completer op.”
Onder de kap geen potente diesel maar Mercedes’ nieuwste twin-turbo zes-in-lijn met EQ Boost-technologie. Een milde hybride die enerzijds het verbruik vermindert maar anderzijds ook ondersteuning biedt voor de verbrandingsmotor. Goed voor 22 pk en 250 Nm extra bovenop de 367 pk 500 Nm van de zescilinder die al dat vermogen, na via de standaard 9G-tronic automaat te zijn gepasseerd, het vermogen naar alle vier de wielen stuurt.
Met hulp van de elektromotor knalt de CLS 450 in nauwelijks 4,8 s naar de 100 en naar een elektronisch begrensde top van 250 km/h. En dat terwijl het gemiddeld verbruik van 7,5 liter ook in de praktijk perfect haalbaar is. Sla die 350d of 400d dus absoluut over en kies resoluut voor de benzine. Het maakt de rijervaring er alleen maar completer op.
Ondanks alle sportieve toetsen en AMG-badges is deze CLS eerst en vooral een cruiser. Dat merk je niet alleen aan de luchtvering met adaptieve dempers, maar ook aan de 9-traps automaat die het liefst van al zelf schakelt. Er zijn weliswaar verschillende rijmodi. Maar na met elk van de verschillende standen te hebben geoefend, zal je al snel terugkeren naar de standaard comfortmodus met de automaat in zijn ‘D’. Een schande? Eigenlijk niet.
“Wil je toch wat extra scherpte, op een snelle Alpenpas bijvoorbeeld, dan volstaat het om via de tuimelschakelaar op de middentunnel naar Sport of Sport+ te gaan.”
Want laat het net de sweetspot zijn waar de talenten van de nieuwe CLS het meest tot hun recht komen. De vierdeurscoupé is een echt Autobahn-cruiser die zijn snelheid efficiënt maskeert, fluisterstil is, zijn inzittenden verwent met een erg hoogstaande afwerking die schippert tussen dat van de E- en S-Klasse, oneindig veel comfortsnufjes zoals een uitstekende massagefunctie, allerhande rijhulpsystemen, waaronder semi-autonoom rijden, en ga zomaar door. Enkel achteraan mis je als grotere passagier misschien dat tikkeltje hoofdruimte om perfect comfortabel te zitten. Al koop je daarvoor vermoedelijk geen CLS. Een vijfde zitplaats is met het nieuwe model nu wel standaard.
Al even opmerkelijk is de ophanging die niet alleen extreem comfortabel is, althans voor zover je geen al te scherpe richels raakt met de flinke 20-duimers (19-duimers doen wat dat betreft ongetwijfeld beter), maar ook in de bochten blijft het geheel perfect overeind met een uitstekende koetswerkcontrole, een scherpe en vooral goed gewogen besturing en twee voorste stoelen die je actief vastgrijpen in de bochten. Het gevolg is dat je zelden de nood zult voelen om te wisselen van rijmodus. En dat is bij wat directe en indirecte concurrenten wel eens anders.
Het is een verademing in tijden van al te complexe systemen met een veel te veel settings en mogelijkheden waarbij geen van allen schittert. Wil je toch wat extra scherpte, op een snelle Alpenpas bijvoorbeeld, dan volstaat het om via de tuimelschakelaar op de middentunnel naar Sport of Sport+ te gaan. Maar bij ons? Nauwelijks nood aan.
Het vat de nieuwe CLS perfect samen. Een getalenteerde cruiser die comfort combineert met extreem veel snufjes, maar in het bochtenwerk toch nog overeind blijft. Zonder dat je daarbij nodeloos vaak in de vele opties moet duiken of je moet wenden tot een setting waarbij je eventueel zelf de verschillende settings configureert.
In 450 benzine-spec is hij bovendien snel en zuinig, zonder daarom echt de zintuigen van een DRIVR te prikkelen. Daarvoor klinkt de zes-in-lijn te anoniem, is de 4MATIC-vierwielaandrijving te efficiënt en de automaat onvoldoende bij de pinken in de manuele stand. Maar tenzij je met valse verwachtingen instapt, zal je je daar geen moment aan storen. En wil je het toch nog extra sportief, dan heeft Mercedes nog altijd de CLS 53 AMG in de aanbieding. Een full fat 63 AMG-versie komt er ditmaal niet wegens voorbehouden voor de nieuwe AMG GT 4 Door Coupé.
MERCEDES-BENZ CLS 450 4MATIC Edition 1
MOTOR: Zes-in-lijn, bi-turbo, CILINDERINHOUD: 2.999 cc, MAX. VERMOGEN: 367 pk tussen 5.500 – 6.100 tpm, MAX. KOPPEL: 500 Nm tussen 1.600 – 4.000 tpm + 250 Nm EQ Boost, AFMETINGEN L/B/H: 5,00/1,90/1,43 m, LEEGGEWICHT: 1.940 kg, VERSNELLINGEN: 9, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,5 l/100 km (148 g CO2/km), BANDEN: 265/35 R 20 – Michelin Pilot Sport 4, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,8 s, VANAFPRIJS: 77.077 euro (115.966 euro Edition 1), SCORE: 4,5/5