Het is John Hennessey menens. De Amerikaan wil met zijn hypercar Venom F5 de vloer aanvegen met het establishment en rekent daarvoor op zijn speciaal ontwikkelde 7,6-liter twin turbo V8.
Als we de dagelijkse stroom persberichten mogen geloven zijn de gloriedagen van de interne verbrandingsmotor effectief geteld. Maar dat is buiten John Hennessey gerekend. De Texaan staat bij ons bekend vanwege zijn prettig gestoorde tuningpakketten en de originele Venom. Een op een Lotus Elise gebaseerde straatracer met handgeschakelde zesbak en 1.300 pk. De prestaties waren er niet minder om. Maar Hennessey werd naar eigen zeggen onvoldoende serieus genomen. Met zijn opvolger Venom F5 moet daar definitief verandering in komen.
Het chassis wordt daarom bespoke. Net als de aandrijflijn en het koetswerk dat volledig uit carbon bestaat en de hulp krijgt van actieve aerodynamica. Intussen heeft Hennessey de specificaties van de motor bevestigd. Dat wordt een speciaal ontwikkelde 7,6-liter twin turbo V8 met een compressie van 9,3:1, droge smering en een duizelingwekkend vermogen van 1.600 pk (bij 7.200 tpm) en 1.763 Nm koppel (bij 4.400 tpm). De hoog performante V8 zal daarbij gebruik maken van speciaal ontwikkelde Pennzoil Platinum 10W-60 Full Synthetic olie en Shell V-Power NiTRO+ Premium benzine.
Met de Venom F5 wil Hennessey als eerste de magische barrière van de 300 mijl per uur (zo’n 482 km/h) doorbreken. Het huidige record staat momenteel op naam van de Koenigsegg Agera RS met een topsnelheid van 457 km/h. 15 van de geplande 25 exemplaren van de Venom F5 hebben naar verluidt al een eigenaar gevonden.