Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Hennessey Venom GT zal de geschiedenisboeken ingaan als de snelste productiewagen ter wereld die er nooit officieel in is geslaagd de snelste productiewagen ter wereld ter zijn. Say what?

Wel, deze -op een Lotus Elise/Exige gebaseerde- hypercar werd niet in de benodigde 25 exemplaren gebouwd, en bovendien werd de recordpoging slechts in 1 richting gereden. De reglementen zeggen dat de run in 2 tegengestelde richtingen moet gemaakt worden -binnen het uur- om niet te kunnen profiteren van een rugwind. De Venom GT kan zelfs niet eens ingeschreven worden als een échte Hennessey productiewagen, maar enkel als een -zwaar-aangepaste Lotus Exige.

Hennessey Venom F5

Problemen die de Amerikanen niet langer gaan kennen met de nieuwste telg in hun familie, aangezien men de Venom F5 in de vereiste 25 exemplaren plant te bouwen. Dat zal geen lachertje worden, want in tegenstelling tot de GT zal de F5’s chassis en motorisatie volledig in eigen beheer gebouwd worden bij Hennessey. De 7,4 liter twin-turbo V8 zou een indrukwekkende 1.600 pk en en 1.763 Nm koppel moeten produceren. Genoeg om het apparaat een theoretische topsnelheid van 300 mph (484 km/u) te geven. De sprint van 0 naar 300 km/h zou slechts 10 seconden in beslag nemen terwijl de 0 – 400 – 0 routine nauwelijks 30 seconden in beslag zou mogen nemen.

Hennessey Venom F5

Je zou verwachten dat dergelijk speelgoed handenvol geld gaat kosten, en dat doet het ook. Nochtans is de richtprijs van 1,4 miljoen euro peanuts in vergelijking met de 2,4 miljoen euro die je bij Bugatti mag afleggen voor de Chiron. Om te weten welke als eerste de grens van 300 mijl per uur gaat breken zullen we nog even moeten wachten. Bugatti is nog op zoek naar banden die dergelijke snelheden aankunnen, terwijl Hennessey de Venom F5 ten vroegste in 2019 te water denkt te kunnen laten.