Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor wie de Yaris GRMN gemist zou hebben is er nu deze Yaris GR Sport. Of toch niet helemaal.

Stap voor stap is Toyota terug bezig om zijn sportief imago terug op te poetsen. Met de opvallend geslaagde, maar op 400 linksgestuurde exemplaren gelimiteerde Yaris GRMN, aanstaande tweede generatie Supra en het illustere GR Super Sport Concept, dat naar verluidt het prille succes van op Le Mans naar de straat wil vertalen, zijn de eerste stappen alvast gezet. En dan zouden we de GT86 nog bijna vergeten zijn.

2018_toyota_yaris_gr_sport

De nieuwe Yaris GR Sport is het eerste van wat in de toekomst nog meer GR Sport-modellen zal zijn, en neemt enkele technische elementen van zijn hoogperformante broer over zoals zijn Sachs Performance-dempers, Bridgestone Potenza RE050-banden in maatje 205/45 R17 en het GRMN sportstuurtje.

2018_toyota_yaris_gr_sport

Tevens ligt de Yaris GR Sport, die er uitsluitend als vijfdeurs komt, ook 11 mm lager en zijn er tal van zwarte en (optionele) rode accenten, zwarte lichtmetalen 17-duimers, sportstoelen met GR-logo, zwarte hemelbekleding, zwarte GR-vloermatten met zilvergrijze rand en satijnchromen details rond de versnellingspook, ventilatieopeningen en luidsprekers in de portieren.

2018_toyota_yaris_gr_sport

Veel minder interessant wordt het onder de motorkap. Daar waar de Yaris GRMN kan rekenen op een gesuperchargede en 212 pk sterke 1.8, moet deze Yaris GR Sport het noodgedwongen stellen met een hybride 1.5 van nauwelijks 100 pk sterk, en die standaard gekoppeld wordt aan een CVT-automaat.

Toch wel een teleurstelling van formaat. Zeker omdat de echte GRMN het net van zijn briljante aandrijflijn moet hebben. Bovendien zit de GR Sport daarmee ook in lastig vaarwater tegenover lauwe hatches zoals de nieuwe Opel Corsa GSi of Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 pk die ook technische elementen overnemen van hun hete broer, maar wel over flink wat meer pit beschikken. Terug naar de tekentafel, Toyota.