Goodwood Revival 2018 werd een feesteditie. Niet alleen omdat het zijn 20ste verjaardag vierde, maar ook omdat de zon deze keer volop van de partij was. ‘Give me Goodwood on a summer’s day, and you can keep the rest‘, dixit coureur Roy Salvadori in lang vervlogen tijden.
The Duke of Richmond, zoals de organisator van de Revival en tevens eigenaar van Goodwood Estate Charles Gordon-Lennox dezer dagen genoemd dient te worden, was behoorlijk emotioneel tijdens de speech die hij richtte aan alle aanwezigen. Sinds de sluiting van het Goodwood circuit in 1966 droomde hij ervan om de omloop, die zijn grootvader in 1948 opende, opnieuw in gebruik te stellen.
Protest omwonenden
1993 was uiteindelijk het cruciale jaar. Dat jaar werd op het domein van Goodwood voor het eerst het Festival of Speed georganiseerd, wat de hoop en strijdlust voor een heropleving van het Goodwood Circuit deed opflakkeren. Prille hoop die meteen werd gecounterd door omwonenden die protest aantekenden bij die nakende plannen. Gelukkig waren er ook meer dan genoeg petrolheads die zich achter het project schaarden. En zo kon, na flink wat getouwtrek en véél werk om het circuit weer presentabel en conform hedendaagse veiligheidsnormen te krijgen, de eerste editie van Goodwood Revival in 1998 doorgaan.
Twintig jaar later is het eens te meer duidelijk dat het al die moeite waard was. Niet alleen is de actie op het circuit nog steeds om duimen en vingers af te likken. Immers, waar kan je nog, liggend op het gras, genieten van felbevochten klassieke races met toppiloten van nu en vroeger in de meest illustere machines uit de automobielgeschiedenis? Machines die niet gespaard worden maar gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn. Ook al kan dat enkele flinke deuken in een 250 GTO (en het ego van zijn bestuurder) kosten.
Duitsers en Fransen
Maar Goodwood evolueert ook, met meer randactiviteiten voor eenieder zoals motor- en modeshows uit de jaren ’60, meer eet- en drankstandjes, meer gelegenheden om te dansen of om de races, al liggend in een strandstoel, op groot scherm te bekijken. Enig smet op het blazoen is het bijna geheel wegvallen van de spectaculaire luchtshows, het feit dat de ‘250 GTO’ die als pace car voor de Kinrara Trophy dient eigenlijk als 330 GT 2+2 werd geboren en… dat ook Duitsers en Fransen schijnbaar massaal hun weg naar Goodwood hebben gevonden.
Maar verder ziet en voelt op Goodwood Revival eruit als een perfect plaatje. Of zoals de Duke of Richmond het zelf verwoord: “Once you will walk through the gates tonights, your dreams will be shattered in the ugly world outside.”
[Foto’s & copyright: Stijn Braes]