De Jaguar XJR15 is zonder twijfel een van de meest roemruchte, straatlegale Group C Le Mans-racers. Wat dit bewuste exemplaar misschien nog interessanter maakt is dat het ook daadwerkelijk in competitie gebruikt is geweest.
De XJR15 was een zoveelste evolutie van de succesvolle XJR9 die in 1988 onder andere de 24 uur van Le Mans wist te winnen in befaamde Silk Cut-kleuren. Integraal opgetrokken uit carbon en voorzien van een koetswerk getekend door McLaren F1-designer Peter Stevens, was de fifteen eveneens aangedreven door een 450 pk sterke atmosferische 6,0-liter V12, gekoppeld aan rechtgetande handgeschakelde zesbak (de straatversie kreeg een vijfbak). Features die ook behouden zijn gebleven voor elk van de zogenaamde ‘straatversies’. Tussen 1990 en 1992 produceerde technisch partner Tom Walkinshaw Racing (TWR) nauwelijks 53 exemplaren. Geen wonder met een prijskaartje van meer dan een half miljoen euro. Right?