Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
Q180dRN5QhA

Zowat ieder automerk heeft in zijn historiek wel ergens een autosportcampagne gekend, maar slechts weinigen zijn zo herkenbaar als de driekleur van BMW-Motorsport.

Het heeft wel even geduurd vooraleer BMW als fabrieksteam op de motorsporttrein is gesprongen, want tot aan de jaren ’70 waren de Duitsers van mening dat reclameboodschappen de beste marketingcampagne voor een automerk vormden.

In Europa hadden ze weinig te bewijzen, maar in Noord-Amerika was niemand onder de indruk van alleen maar mooie marketingpraatjes. Het succes van Porsche – dat zelfs helemaal geen reclame maakte – zette BMW aan het denken. Porsche was al jaren actief in de motorsport, en het succes had hun geen windeieren gelegd in de Amerikaanse showrooms.

Win on Sunday, sell on Monday bleek een strategie waar de Duitsers zich dringend achter moesten zetten, wilden ze serieus genomen worden aan de andere kant van de plas. Een team van ervaren ingenieurs en piloten werd samengesteld, maar al snel bleek dat racen op de Amerikaanse circuits geen wandeling in het park was.

De verfijning van de Porsches en het brute geweld van de Amerikaanse V8’en speelden hun flink parten, maar uiteindelijk begon de kleine 3-liter CSL wedstrijden te winnen. In deze documentaire wordt het verhaal verteld van de sleutelfiguren die de eerste stenen hebben gelegd in de rijke geschiedenis van BMW-Motorsport.