Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sedert ik deze zomer alle generaties Swift Sports door Europa back 2 back heb kunnen rijden, heb ik de traditionele Swift Sport op een nieuwe manier leren kennen. Maar hoe zit het met de nieuwste generatie op Belgische, en dan vooral Vlaamse bodem?

Niet dat ik de communautaire toer ga opgaan, wees gerust. Maar Vlaanderen is niet meteen uitverkoren speelterrein voor een atmosferische Swift Sport. Om ze ten volle te kunnen appreciëren moet je toeren kunnen maken. Veel toeren kunnen maken. En dat impliceert dan weer dat je meters moet maken. Meters die er bij ons nog nauwelijks zijn.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_02

Doortrekken tot de begrenzer in zijn eerste, tweede, derde, vierde versnelling? Geen sinecure in ons dichtbevolkte, dichtbebouwde en met files geplaagde deel van het land. Aan de andere kant van de taalgrens daarentegen, of op pan-Europese roadtrip? Dat is een ander verhaal. Maar dat soort fratsen zijn jammer genoeg eerder de uitzondering dan de dagelijkse realiteit.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_03

2018_suzuki_swift_sport_test_review_062018_suzuki_swift_sport_test_review_192018_suzuki_swift_sport_test_review_04

Enter de nieuwe Swift Sport die niet langer met een atmosferische 1.6 komt maar met een geblazen 1.4 Boosterjet. Deze produceert 140 pk bij 5.500 tpm en – veel belangrijker – 230 Nm koppel tussen 2.500 en 3.500 tpm. Tel daarbij een een rijklaar gewicht van 970 kg op (80 kg minder dan voorheen, ondanks twee deuren extra) en je krijgt een interessante nieuwe formule.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_05

Niet dat 140 pk anno 2018 nog indruk maakt, verre van. Maar zoals deze nieuwe Swift Sport bewijst is de theorie niet altijd gelijk aan de praktijk. De invloed van de nieuwe motor is immers fors. Waar oude Sports onderin nogal anoniem konden zijn, zozeer zelfs dat je je soms afvroeg in hoeverre ze die ‘Sport-badge’ wel waard waren (tot je ze kon uitwringen), is dat bij de nieuwste versie niet langer het geval.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_08

De Boosterjet-motor is van meet af aan bij de les en is soepel doorheen de toeren. Mede dankzij het lage gewicht voelt het motortje ook krachtiger dan zijn gelijkvormigheidsattest, en de sprint naar de honderd in 8,1 s, eventueel laten vermoeden. Het verschil in ‘reële’ snelheid met de oude generatie(s) is dag en nacht. Inhalen hoef je bovendien niet langer op momentum te doen maar kan nu ook met hulp van de motor. Zeker bij ons maakt dat een wereld van verschil.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_18

2018_suzuki_swift_sport_test_review_202018_suzuki_swift_sport_test_review_16

Dat de turbomotor vocaal niet zo sterk uit de hoek komt is weliswaar jammer. Maar daar heeft Suzuki België dan weer een oplossing voor in de vorm van een optionele HKS-uitlaat mét attest voor de keuring zodat je ook na vier jaar geen vodden krijgt. Mag ook wel voor 1.400 euro extra.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_072018_suzuki_swift_sport_test_review_142018_suzuki_swift_sport_test_review_11

De derde generatie Swift Sport is dus opvallend snel maar ook opvallend comfortabel. Net zoals het standaardmodel profiteert hij van een toegenomen wielbasis en vier centimeter extra spoorbreedte. Specifiek voor de Sport zijn er stijvere achterste draagarmen, nieuwe Monroe-dempers, een dikkere voorste anti-rolbar en ligt het koetswerk 15 mm dichter bij het asfalt. Tot slot zijn er ook nieuwe, stijvere rubbers die vooral de laterale koetswerkbewegingen gevoelig verminderd hebben.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_10

Het resultaat is een Swift die door de bochten erg volwassen en competent is, ongeacht de staat van het wegdek. En daar zit zijn soepele ophanging zeker voor iets tussen. Het maakt hem ook iets toegankelijker dan pakweg de Fiesta ST die al van de eerste meters een veel serieuzere indruk maakt, maar daardoor ook altijd meer van je aandacht opeist.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_13

Vanwege het relatief beperkt vermogen zitten de Continental ContiSportContact5’s (maatje 195/45 R17 rondom) ook niet snel om tractie verlegen. Of het zou bij vol gas in tweede moeten zijn. Of in natte omstandigheden. Maar we begrijpen waarom Suzuki voor een lichtere, elektronisch gesimuleerde sper heeft gekozen, beter dan een fysiek exemplaar. Elke kilo telt. En van zulke lichtvoetigheid valt uiteraard ook iets te zeggen.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_17

2018_suzuki_swift_sport_test_review_122018_suzuki_swift_sport_test_review_152018_suzuki_swift_sport_test_review_01

Toch laat de nieuwe Swift ook steken vallen. Het rempedaal is jammer genoeg overbekrachtigd. En waar de oude atmosferische blokjes, zeker die van de eerste generatie (ZC31S), bovenin pas tot leven kwamen, is dat met deze Boosterjet (uiteraard) minder het geval. Hij kan het wel, maar het is gewoon minder of geen noodzaak. De zachte toerenbegrenzer maakt bovendien evenmin indruk. You win some, you lose some. Maar wie in verstedelijkt gebied woont of dagelijks moet pendelen, zal het extra comfort en (turbo)gemak ten zeerste kunnen appreciëren.

2018_suzuki_swift_sport_test_review_21

Rest ons enkel nog de prijs. Met een cataloguswaarde van 23.974 euro (een gevolg van de dure yen weet men bij de importeur) vaart de Swift Sport rechtstreeks in het vaarwater van de veel krachtigere Fiesta ST die er vanaf exact 23.000 is en de gevestigde waard is. Ook al is de Fiesta veel serieuzer met alle voor-, maar ook nadelen. Maar rekeninghoudende met de typische Suzuki-kortingen, en het feit dat het een all inclusive-prijs is, inclusief features zoals radargestuurde cruisecontrol, wint deze Sport gelukkig wel terug de nodige punten.

SUZUKI Swift Sport (2018)

MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.373 cc, MAX. VERMOGEN: 140 pk (tussen 5.500 tpm), MAX. KOPPEL: 230 Nm (tussen 2.500-3.500 tpm), AFMETINGEN (L/B/H): 3,89/1,74/1,49 m, GEWICHT: 970 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: voorwielaandrijving (zonder fysieke sper), OPGEGEVEN VERBRUIK: 5,6 l/100 km (125 g CO2/km), BANDEN: 195/45 R17 (rondom) – Continental ContiSportContact5, TOPSNELHEID: 209 km/u, 0-100 KM/H: 8,1 s, VANAFPRIJS: 23.974 euro, SCORE: 4/5