Porsche heeft zonet de achtste generatie van zijn evergreen 911 uit de doeken gedaan. Dit zijn de eerste details.
Hoe je het ook draait of keert, een nieuwe generatie 911 is steevast groot nieuws, ook al weet je op voorhand hoe het nieuwe model er min of meer zal uitzien. Voor de aflosser van de type 991, die als type 992 door het leven gaat, is het op dat vlak dan ook business as usual. Want op enkele geinigheden en details zoals een kofferklep die refereert naar oude 911’s, weggewerkte elektrisch uitklappende deurklinken, Matrix LED-verlichting en een horizontale LED-strip achteraan, valt er op het vlak van design niet echt veel te melden.
Terug wat breder
Interessanter is evenwel dat de 911 nog meer eens wat groter en vooral breder is geworden. Vooraan komt er maar liefst 45 mm extra spoorbreedte bij, terwijl de wielen nu maximum 21-duims groot zijn. Opvallend is ook dat alle 911’s achteraan nu dezelfde brede heupen krijgen. Er zal dus geen direct (optisch) verschil meer zijn tussen twee- of vierwielaangedreven modellen. Qua gewichten quote Porsche een rijklare massa van 1.590 kg voor de Carrera S en een aanzienlijke 1.640 kg voor het vierwielaangedreven model.
Naar goede Porsche-gewoonte stelt het merk eerste de snellere (4)S-variant (met 8-traps PDK, de versie met handbak volgt later) voor. Die is nog steeds aangedreven door een 3.0-liter biturbo flat six die zijn vermogen met 30 pk ziet toenemen naar 450 pk. Voldoende voor een sprint naar de honderd in 3,7 s, of 3,5 s met het optionele Sport Chrono pakket. Stoppen met versnellen doet hij pas bij 307 km/h. De 992 Carrera 4S doet daar nog een schepje bovenop met een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,4 s. Of toch voor wie Sport Chrono aanvinkt.
Prominent aanraakscherm
Aan de binnenzijde is de evolutie dan weer een stuk groter. Net zoals in de rest van het gamma heeft Porsche komaf gemaakt met de overdaad van knoppen, en deze vervangen door een interieur met prominent 10,9-duims aanraakscherm voor tal van functies. Zaken zoals de klimaatcontrole beschikken (gelukkig) wel nog over fysieke knoppen. De knoppen rond de versnellingspook krijgen dan weer aanraakfeedback.
De typische dashboard lay-out met vijf individuele klokken werd behouden maar is een mix van klassieke en modern met een centrale en analoge toerenteller die geflankeerd wordt door twee hoogwaardige schermen die de rest de tellers voor hun rekening nemen. Ze zijn bovendien eindeloos configureerbaar en kunnen de bestuurder informeren met een hoop extra info afkomstig van de nieuwe rijhulpsystemen zoals Night Vision Assist, adaptieve cruise control en de rest van de connectiviteitssystemen.
Prijzen
In ons land ligt de basisprijs voor de nieuwe 911 Carrera S op 123.396 euro. Voor de 911 Carrera 4S is dat 131.382 euro. De nieuwe modellen kunnen vanaf vandaag worden besteld.
Update: Nu ook met bewegend beeld!