Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de GT 4-Door neemt Mercedes de Porsche Panamera ongegeneerd in het vizier. Of reiken de ambities van AMG zelfs nog verder, gezien de uitgerekte GT nog een stevige troefkaart achter de hand houdt?

Op die troefkaart komen we zo meteen terug. Laat het ons eerst over de naam van dit beestje hebben: de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Dat voelt alsof er een paar woorden teveel in staan, niet? Gewoon ‘GT4’ had dan ook de elegantere oplossing geweest, maar die was helaas al bezet door de gelijknamige raceversie van de AMG-GT voor privéteams. Dus is het maar ‘4-Door’ geworden, waar Mercedes BeLux op zijn beurt de verwarrende toevoeging ‘Coupé’ aan heeft geplakt. Laat ons hopen dat er ooit een wet komt om ook de naam van je auto te mogen veranderen…

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_16

Genoeg gelamenteerd, vertel ons liever of dit écht een vierdeursversie van de AMG-GT is.

Niet helemaal. Het spaceframechassis van de tweedeurs GT uitrekken zou verschrikkelijk duur zijn. Daarom heeft Mercedes ervoor geopteerd om het MRA-platform (van onder andere de nieuwe CLS) grondig aan te passen. En met grondig bedoelen we echt grondig, want er zitten stukken op de zogenaamde body-in-white die specifiek voor deze AMG zijn. Al helpt het niet dat deze 4-Door Coupé best veel visuele gelijkenissen telt met die andere Mercedes vierdeurscoupé, CLS.

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_05

Een ander verschil is dat de 4-Door uitgerust is met 4Matic+ oftewel slimme vierwielaandrijving met uitschakelbare vooras, waar de tweedeurs natuurlijk enkel achterwielaandrijving heeft. O, en nog een detail: de dubbel geblazen 4 liter-V8 is hier krachtiger dan ooit: 639 pk en 900 Nm, wat zelfs 10% meer vermogen en 30% meer koppel is dan in de geschifte GT R.

Veel verschillen dus, maar zijn er ook gelijkenissen met de GT?

Tuurlijk wel, te beginnen met de agiele vierwielsturing. Die slaagt er (samen met het monsterkoppel) wonderwel in om de 4-Door lichter én kleiner te doen aanvoelen dan hij daadwerkelijk is. Daarnaast is ook de adaptieve luchtvering van de partij, die de fastback in zijn zachtste stand best comfortabel maakt.

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_10

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_11

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_012019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_142019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_12

Een elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel zit er natuurlijk ook op, dat samenspant met het graduele ESP om alle bestuurdersprofielen van beginners tot pro’s te kunnen plezieren. De carbon-keramische reminstallatie geeft dan ook heel veel vertrouwen, zelfs na herhaaldelijke noodstops van de onzinnig hoge snelheden waar dit deze nochtans 2 ton zware vijfdeurs toe in staat is.

Vooruit ermee, tijd om die troefkaart op tafel te gooien!

We hebben het hierboven al aangeraakt maar nog niet toegelicht: 4Matic+. De GT 4-Door heeft namelijk dezelfde slimme vierwielaandrijving als de E63s AMG: trefzeker als het moet, speels als het mag en en echte hooligan als de aandrijving louter naar de achterwielen gaat. De 295 millimeter brede sloffen oproken, is dan ook maar een kwestie van het gaspedaal in de juiste modus te vloeren.

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_21

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_192019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_06

Oldschool AMG dus, met het verschil dat het geheel hier best controleerbaar blijft. Toegegeven, je moet van goeden huize zijn om in de wintermaanden naar 2WD te schakelen op de openbare weg. Maar vind een verlaten stuk asfalt en de 4-Door vertoont kunstjes die je a) niet voor mogelijk houdt en b) niet voor het rapen liggen bij zijn gedoodverfde concurrent uit Zuffenhausen.

Laat ons raden: nu komt er een grote ‘maar’.

We gaan het na deze korte test (zonder circuitproef) op een paar muggen houden, die bovendien niets met rijdynamiek van doen hebben. Zo rest er voor grotere bestuurders of achterpassagiers niet veel hoofdruimte, zeker als het schuifdak voorin van de partij is. De automatische kofferspoiler maakt ook best wat lawaai wanneer hij in- of uitklapt, terwijl de 9-trapsautomaat duidelijk op prestaties getunet is beter dan op comfort.

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_18

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_132019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_022019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_15

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_20

Maar het grootste – en meteen ook meest irrelevante – minpunt blijft toch wel het gemak waarmee de GT 4-Door absurde snelheden klokt én maskeert. Daardoor rij je altijd en overal op zijn minst 30 km/u meer dan je denkt, waardoor de snelheidsmeter een constante zorg wordt. Althans in België.

Conclusie?

Hoewel je met de 4-Door twee extra passagiers de stuipen op het lijf kan jagen, blijft het een egoïstische auto. Eentje die duidelijk voor en door Duitsers gemaakt is, want elders op deze aardkloot kan je nauwelijks van zijn potentieel genieten. De 100 km/h-markering passeert immers al na 3,2 seconden – zelfs bij lage temperaturen op winterbanden – terwijl de topsnelheid op 315 km/u begrensd is.

2019_mercedes_amg_gt_4door_coupe_test_08

Hou je je dus als een brave Belg aan de regels dan mis je 90% van de beleving, temeer omdat de V8 pas bij 3.000 toeren zijn stem vindt en het onderstel reserves te over heeft. En toch moeten we AMG van harte bedanken dat ze nog eens twee vette vingers hebben uitgestoken naar de vigerende tijdsgeest. Je moet als bestuurder alleen bereid zijn om er het gelag voor te betalen.

MERCEDES-AMG GT 4-Door Coupé
MOTOR: V8, biturbobenzine, CILINDERINHOUD: 3982 cc, MAX. VERMOGEN: 639 pk bij 5.500 tpm, MAX. KOPPEL: 900 Nm bij 2500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 5,05/1,93/1,44 m, LEEGGEWICHT: 1.920 kg, VERSNELLINGEN: 9, automatisch, dubbele koppeling, AANDRIJVING: schakelbare vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 11,3 l/100 km (257 g CO2/km), BANDEN: 265/40 R20 – 295/35 R20 – Continental WinterContact, TOPSNELHEID: 315 km/u, 0-100 KM/H: 3,2 s, VANAFPRIJS: 168.190 euro, SCORE: 4,5/5