Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Alles kan tegenwoordig. Zo ook een dakloze variant van de Mercedes AMG GT-R.

In een niet zover verleden leken roadsters en circuit georiënteerde speciaaltjes elkaars tegenstander. Maar sinds de komst van de Ferrari Scuderia Spider 16M en auto’s met een carbon monocoque in het bijzonder lijkt die regel niet langer geldig. Net zoals de Scuderia Spider heeft ook deze AMG GT R echter géén carbon chassis, wat de hele operatie meteen al een stuk meer compromitteert dan dat bijvoorbeeld bij dakloze McLarens het geval is.

2019_mercedes_amg_gtr_roadster_24

2019_mercedes_amg_gtr_roadster_232019_mercedes_amg_gtr_roadster_15

Zo weegt de AMG GT R Roadster 80 kg meer dan de gesloten variant, en komt het totaalgewicht uit op 1.710 kg (inclusief chauffeur). Concurrentieel in vergelijk met een Audi R8 V10 Plus Spyder (1.770 kg) of Ferrari Portofino (1.739 kg), maar nogal pover in vergelijking met McLaren’s 600LT Spider die net geen 1.500 kg op de weegschaal zet.

2019_mercedes_amg_gtr_roadster_18

2019_mercedes_amg_gtr_roadster_172019_mercedes_amg_gtr_roadster_21

Nochtans heeft AMG een hele hoop lichtgewicht onderdelen gemonteerd zoals een kap die gebruik maakt van aluminium en magnesium, composiet aluminium remmen (met optionele keramische schijven) en gesmede velgen en draagarmen. Maar het extra brede koetswerk, de actieve aerodynamica en snufjes zoals standaard vierwielsturing, voegen dan weer ballast toe. het interieur is grotendeels gelijk gebleven aan dat van de Coupé, met uitzondering van de draaiknop voor de tractie- en driftcontrole die van de middenconsole naar het stuurtje is verplaatst, en daardoor niet langer opvallend geel gekleurd is.

2019_mercedes_amg_gtr_roadster_22

2019_mercedes_amg_gtr_roadster_192019_mercedes_amg_gtr_roadster_25

Niet dat het allemaal veel zal uitmaken want veel circuitactie zullen elk van de slechts 750 wereldwijde exemplaren van de AMG GT R Roadster vermoedelijk niet zien. Over prijs en beschikbaarheid in België is voorlopig niets geweten. Maar we hebben zo’n flauw vermoeden dat de meeste exemplaren reeds lang en breed besproken zijn. Technisch blijft alles overigens bij hetzelfde. Zo produceert de 4.0-liter twin turbo V8 nog steeds 585 pk en 700 Nm koppel. Daarmee duwt je rechtervoet de extravagante roadster in 3,6 s naar de honderd en naar een sensationele topsnelheid van 317 km/h.